Orodje Screencast-O-Matic je namenjeno zajemu zaslona (in kamere) ter urejanju videoposnetkov. Snemamo lahko predavanja, vaje, ustvarjamo vodiče ipd. Posnetku lahko dodamo zvok ali besedilo, zameglimo dele posnetka, po želji ustvarimo podnapise (orodje omogoča prepoznavanje govora tudi v slovenskem jeziku) ipd. Vodič lahko ustvarimo preko brskalnika ali aplikacije na računalniku (Windows, Mac) ali preko mobilne aplikacije (Android, iOS).

V brezplačni različici orodja lahko zajemamo (del) zaslon in kamero, rišemo po zaslonu, urejamo posnetke, jih organiziramo po mapah, uvozimo podnapise itd. Dovoljena dolžina ustvarjenega videoposnetka je omejena na 15 minut. Na mesec lahko uvozimo neomejeno število videoposnetkov (omejena pa je skupna velikost na 25 GB).
Za več informacij o tem, kaj orodje ponuja v brezplačni različici v primerjavi z licenčnimi različicami, si lahko preberete na: https://screencast-o-matic.com/plans/#feature-comparison
Orodje oz. ustvarjene videoposnetke lahko v pedagoškem procesu uporabimo na različne načine in podpremo različne inovativne učne prostope, npr:
- Kombinirano/obrnjeno učenje – študenti si pred obravnavo snovi pogledajo videoposnetek in se seznanijo z obravnavano vsebino.
- Študij na daljavo – gradivo enostavno delimo s študenti preko povezave, sodelovalnih okolij ali spletne strani. Uporabimo ga lahko za dodatno razlago, ki si jo morajo študenti ogledati. Z vstavljanjem interaktivnih gumbov lahko s študenti delimo tudi zunanje vire, povezave do drugih gradiv ali vključimo anketo/kviz, ki smo jo pripravili v drugem orodju.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje omogoča dostop do pripravljenih primerov preko spletne strani https://screencast-o-matic.com/tutorials. Pravzaprav gre za tutoriale, ki prikazujejo uporabo orodja in so tudi narejeni z orodjem Screencast-O-Matic.
Na isti povezavi, kot je že omenjena zgoraj (https://screencast-o-matic.com/tutorials), lahko dostopamo še do številnih tutorialov oz. vodičev za uporabo orodja.
Zajem zaslona je zelo preprost, saj pričnemo s klikom na tipko Rec in zaključimo s tipko Done, zato med samim ustvarjanjem gradiva ni posebne pomoči. Nekaj več pomoči lahko potrebujemo pri uporabi funkcije za risanje, zato lahko med zajemom zaslona dostopamo do seznama ukazov in bližnjic, kot kaže slika na levi strani.
Licenčna različica orodja omogoča sodelovanje med uporabniki, ki lahko urejajo isti videoposnetek, ter tudi enostavno povezovanje z učnimi okolji (Moodle, Canvas, MS Teams ipd). Orodje samo ne omogoča komunikacije med uporabniki in študenti, lahko pa to storimo s povezovanjem z drugimi orodji.
Orodje omogoča ustvarjanje skupin, znotraj katerih lahko nato sodelovalno urejamo videoposnetke in dodajamo različne vsebine, ki nam jih orodje ponuja.
Orodje samo ne ponuja refleksije, lahko pa anketo/vprašalnik pripravimo z drugim orodjem (npr. MS Forms, Quizizz) ter nato preko gumba povezavo do ankete delimo preko videoposnetka.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje do določene mere omogoča iskanje in izbiro virov oz. videovodičev, ustvarjenih za pomoč pri uporabi orodja. Ne omogoča pa iskanja in izbire virov za uporabo v pedagoškem procesu.
Orodje je namenjeno ustvarjanju videoposnetkov preko enostavnega uporabniškega vmesnika. Vsebino najprej posnamemo (zajamemo zaslon in/ali zvok), nato pa jo preko urejevalnika uredimo.
Orodje omogoča urejanje lastnih videoposnetkov ter videoposnetkov drugih uporabnikov, ki so jih delili z nami. Poleg brisanja določenega dela vsebine, dodajanja novega (posnetka), pride večkrat prav tudi možnost zameglitve določenega dela slike (npr. osebnih podatkov), dodajanje besedila in označevanje, z vidika dostopnosti pa nam pride prav možnost dodajanja podnapisov. Podnapisi se ustvarijo samodejno, tako da prepoznajo zvok v posnetku (deluje tudi prepoznavanje zvoka v slovenščini). Besedilo podnapisov lahko nato spreminjamo ter časovno urejamo.
V razdelku Quick view lahko vidimo našo vsebino in v kolikor smo član kakšne skupine tudi vsebino, ki je bila deljena z nami.
Orodje omogoča tudi organizacijo gradiv po mapah (razdelek Organizes), ustvarjanje kanalov (Showcase) za deljenje vsebine, v košu (Trash) pa najdemo izbrisana gradiva.
Možnost zameglitve dela vsebine omogoča zaščito posnetkov oz. varovanje občutljivih (osebnih) podatkov v videoposnetkih.
Videoposnetek lahko preprosto preko urejevalnika delimo na Screencast-O-Matic aplikaciji, YouTube kanalu, Vimeo, Google Drive ali Dropbox. Preko spletne strani orodja lahko videoposnetek/kanal delimo preko povezave, lahko pa se odločimo in videoposnetek pošljemo po e-pošti, ga delimo na družbenih omrežjih (Facebook, Twitter) ali preko sodelovalnih okolij (Google Classroom, MS Teams). Povezavo lahko delimo tudi preko orodij, ki tukaj niso navedena (Moodle, Zoom, spletne strani ipd.).
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Ustvarjene videoposnetke lahko v pedagoškem procesu uporabimo na različne načine in podpremo različne inovativne učne pristope, npr:
Kombinirano/obrnjeno učenje – študenti si pred obravnavo snovi pogledajo videoposnetek in se seznanijo z obravnavano vsebino.
Študij na daljavo – gradivo enostavno delimo s študenti preko povezave, sodelovalnih okolij ali spletne strani. Uporabimo ga lahko za dodatno razlago, ki si jo morajo študenti ogledati. Z vstavljanjem interaktivnih gumbov lahko s študenti delimo tudi zunanje vire, povezave do drugih gradiv ali vključimo anketo/kviz, ki smo jo pripravili v drugem orodju.
Orodje sicer ne omogoča komuniciranja s študenti, lahko pa z njim pripravimo videovodiče z dodatno razlago, ki je študentom v pomoč pri delu in učenju.
Orodje ne omogoča sodelovalnega dela med študenti. Študenti si ustvarjen videoposnetek lahko ogledajo samostojno, preko brezplačne različice pa ga lahko tudi ustvarijo.
Študenti lahko v okviru samoregulativnega učenja uporabijo orodje Screencast-O-Matic, kjer svoje lastno delo predstavijo v obliki videoposnetka.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje ne omogoča neposrednega vrednotenja znanja, lahko pa preko gumbov oz. povezav v videoposnetku študentom posredujemo povezavo do preverjanja, izdelanega z drugim orodje.
Orodje ne podpira analize dokazov učenja.
Orodje samo ne podpira podajanja povratne informacije študentov o npr. ogledu posnetkov. Lahko pa študentom podajamo povratne informacije o njihovem delu, izdelkih, seminarskih nalogah na način, da posnamemo videoposnetek/zvok, kjer izdelek študentov komentiramo, ter jim povratno informacijo podamo v obliki avdio-/videoposnetka.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje omogoča precej enostavno ustvarjanje podnapisov, s pomočjo katerih lahko gradivo uporabljajo tudi študenti s slušnimi težavami. Zaradi možnosti enostavnega ustvarjanja podnapisov, lahko v kratkem času ustvarimo podnapise tudi za tuje videoposnetke, ki jih imamo pripravljene za študente (z upoštevanjem avtorskih pravic). S klikom na rdeče označene ikone na sliki se študentom ponudi tudi možnost prilagajanja barve, ozadja, velikosti podnapisov itd.
Orodje omogoča naslavljanje različnih učnih stilov študentov, saj si lahko videoposnetek ogledajo v svojem lastnem tempu, na računalniku ali pametni napravi, ga kadarkoli ustavijo in si ga ogledajo ponovno. Prav tako imajo možnost prilagajanja hitrosti predvajanja videoposnetka.
Orodje omogoča vključevanje študentov na način, da si videoposnetek ogledajo samostojno. Lahko pa ogled videoposnetka kombiniramo s postavljanjem diskusijskih vprašanj, nalog in drugih aktivnosti na katerem izmed sodelovalnih okolij (Moodle, MS Teams ipd.), ki omogočajo integracijo z orodjem Screencast-O-Matic.
Študenti si pripravljeno gradivo lahko ogledajo tako doma kot tudi v živo, zato lahko orodje uporabljamo tudi za hibridno izvedbo in za izvedbo študija na daljavo, nato pa ogled posnetka kombiniramo z drugimi orodji za nadaljnje delo.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Študenti lahko informacije o uporabi orodja ali npr. potek izdelave svoje naloge posnamejo in ga uredijo z uporabo orodja Screencast-O-Matic.
Orodje samo ni namenjeno razvoju komunikacijskih in sodelovalnih spretnosti.
Študenti lahko orodje uporabijo za predstavitev svojega lastnega dela, npr. seminarske naloge, lahko pa tudi za pripravo vodiča ali določene razlage. Pred samo pripravo posnetka je potrebna najprej izdelava naloge/preučitev postopka, ki ga želijo predstaviti, po snemanju pa še urejanje in deljenje posnetka z učiteljem/vrstniki.
Pri ustvarjanju posnetka morajo biti študenti pozorni na vsebino, ki jo predstavljajo, predvsem pri deljenju osebnih podatkov, izdelkov vrstnikov, slik in drugih spletnih gradiv ipd.
Pri ustvarjanju gradiva morajo biti študenti pozorni na odgovorno rabo ter se zavedati, da bodo posnete vsebine, ki jih nato delijo tudi preko spleta, vidne večjemu krogu ljudi. Pri snemanju ljudi morajo npr. vključene osebe v to privoliti.
Orodje v osnovi ni namenjeno reševanju problemov, lahko pa ga uporabimo za predstavitev postopka reševanja problemov.