Igra vlog (ang. Role Play)
Igranje vlog je učni pristop, kjer študenti s prevzemanjem vlog oseb ali igranjem določene situacije razvijajo kognitivno, efektvino in vedenjsko razumevanje. Študenti so vključeni v resnične življenjske situacije ali scenarije, ki so lahko stresni, za študente še neznani, zapleteni ali kontroverzni, kar od njih zahteva, da preučijo osebna čustva do drugih oseb in njihovih okoliščin. Igranje vlog študente spodbudi, da uporabijo svoje znanje, razmislijo o ključnih vprašanjih in upoštevajo drugačna stališča. Manj zahtevne vloge lahko študenti odigrajo individualno, bolj zahtevne scenarije pa v parih ali skupinah. Igre vlog so običajno kratke in spontane predstavitve, lahko pa so tudi vnaprej pripravljene raziskovalne naloge.
Osnovne informacije | |
---|---|
Število študentov: | vse od manjših skupin do 50 študentov |
Čas za pripravo aktivnost: | več kot 60 minut |
Trajanje aktivnosti: | več kot 45 minut (odvisno od tematike in načrta pedagoga ter števila študentov/skupin) |
Kdaj nam lahko aktivnost pride prav: | predavanja, seminarji, vaje, kombinirano učenje |
Letnik študija: | vsi letniki |
Segment predavanja: | osrednji del srečanja |
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji): | raven uporabe, analiziranja, vrednotenja, ustvarjanja |
Vrednotenje: | formativno (sprotno) vrednotenje, samovrednotenje, medvrstniško vrednotenje |
Na različnih področjih izobraževanja je bilo ugotovljeno, da je igranje vlog učinkovita in koristna aktivnost za študente, katere splošni cilj je pri študentih spodbujati razvoj spretnosti in znanj, uporabnih pri resničnih življenjskih situacijah. Poleg tega pa so cilji aktivnosti:
- aktivno vključevanje študentov v študijski proces z uporabo konceptov in teorij v resničnih življenjskih situacijah;
- razvijanje kritičnega mišljenja pri študentih in spodbujanje študentov k sprejemanju odločitev na podlagi lastnega razumevanja konceptov in teorij;
- razvijanje komunikacijskih spretnosti in spodbujanje izražanja lastnih idej;
- razvijanje veščin sodelovalnega dela v parih ali skupinah;
- razvijanje empatije in razumevanja za različne perspektive in poglede;
- gradnja samozavesti študentov s treniranjem spretnosti v varnem in podpornem učnem okolju;
- spodbujanje samorefleksije pri študentih;
- preverjanje študentovega razumevanja konceptov in zagotavljanje sprotnih povratnih informacij o njihovi izvedbi.
Preden pričnemo s pripravami na izvedbo aktivnosti igranja vlog, je smiselno predhodno razmisliti oz. si postaviti naslednja vprašanja:
- Kakšni so pričakovani učni rezultati?
Z aktivnostjo igranja vlog lahko pri študentih spodbujamo razvoj miselnih procesov na najvišjih taksonomskih stopnjah po Bloomovi taksonomiji. Načrtujemo lahko enostavne scenarije s kratkimi in spontanimi predstavitvami, kjer študenti pokažejo in uporabijo lastno dosedanje znanje, ali načrtujemo raziskovalne naloge, kjer študenti analizirajo življenjsko situacijo, jo kritično ovrednotijo in na podlagi tega pripravijo primerno rešitev, ki jo prikažejo v obliki igranja vlog.
- Koliko časa smo pripravljeni nameniti aktivnosti?
Upoštevati je potrebno, da študenti potrebujejo nekaj časa, da se vživijo v vlogo oz. določeno situacijo, raziščejo svoje like in oblikujejo scenarij. Priprava in razvoj scenarija je lahko dolgotrajen proces, ki ga lahko z uporabo obstoječih gradiv in študij primerov nekoliko skrajšamo. Poleg tega moramo študentom za učinkovito učenje zagotoviti še nadaljnja vprašanja, aktivnosti za razmislek oz. samorefleksijo na opravljeno delo.
- Kakšno dodano vrednost ima igra vlog v primerjavi z drugimi učnimi pristopi?
Kot pedagogi se lahko glede na pričakovane učne rezultate odločimo za različne učne pristope, da študentom zagotovimo učinkovito učenje in delo. Pri izbiri učnega pristopa je potrebno razmisliti o vrednosti, ki jo lahko vsak od učnih pristopov doda pedagoškemu procesu. Na primer, medtem ko predavamo in predstavljamo številne izkušnje in poglede, ki jih lahko imajo posamezniki v zvezi z določeno tematiko, lahko igra vlog te poglede naredi bolj jasne, resnične in relevantne. To lahko študentom pomaga razviti več empatije in razumevanja tistih, ki so te izkušnje že imeli. Študenti bodo lahko tako resneje obravnavali druga stališča in izkušnje. Pri tem pa ostajajo izzivi z vzdrževanjem ozračja spoštovanja in varnosti.
Ko razmislimo o zgornjih vprašanjih in se odločimo za vključevanje igre vlog v pedagoški proces, sledimo naslednjemu postopku izvedbe:
- PRED IZVEDBO AKTIVNOSTI
- Izbira problema oz. vprašanja
Igranje vlog je zelo primerno za kompleksne probleme ali vprašanja z več pogledi in mnenji. Izberemo torej igro vlog, ki bo še posebej spodbudila študente k metakogniciji in poglobljenemu razmišljanju, hkrati pa mora biti problem oz. vprašanje povezano z izkušnjami študentov in vsebino predmeta.
- Razvoj likov
Like je potrebno razviti dovolj podrobno, tako da študentom moramo omogočiti dostop do ozadja, ciljev, prepričanj, namenov in pričakovanj lika, katerega vlogo bodo odigrali v igri. Za študente pripravimo opise likov in/ali jih usmerimo na gradiva, ki jim bodo pomagali razumeti pogled njihovega lika. Poskrbeti moramo, da bodo imeli študenti vse potrebne informacije za izvedbo aktivnosti.
- Priprava študentov
Študente je potrebno pripraviti na proces igranja vlog. Študente lahko spodbudimo k branju ali ogledu videposnetkov o namenu igranja vlog. Poleg tega jim lahko pokažemo tudi primere igranja vlog z možnostjo postavljanja vprašanj s strani študentov. Bistveno je, da študente seznanimo z namenom vključevanja igre vlog v študijski proces in jim povemo, kakšne učne rezultate prikačujemo ob zaključku aktivnosti.
Študente seznanimo tudi z vlogami, ki jih imajo pri aktivnosti. Vsak študent je lahko v dveh vlogah – v vlogi igralca in v vlogi opazovalca. Študentom, ki so v vlogi igralca, določimo like, pri katerih se lahko tudi odločimo, da jih sredi igre vlog zamenjamo, da študenti spoznajo in razumejo tudi poglede drugih likov. Ko pa so študenti v vlogi opazovalcev, lahko od njih zahtevamo, da aktivnost spremljajo, si beležijo opazke in razmislijo o utemeljitvah, ki so jih podali vrstniki med igranjem vlog, ter zanje predlagajo alternative. Predlagajo lahko tudi lastne rešitve določene situacije. Študente opazovalce lahko vključimo tudi v vrednotenje nastopov njihovih vrstnikov. Prav tako lahko opazovalce določimo kot nadomestne igralce, ki bodo prevzeli vlogo lika, ko bodo k temu pozvani.
- Razdelitev študentov v skupine (po potrebi)
Pri nekaterih aktivnostih igranja vlog se morajo študenti kot posamezniki ali skupine pripraviti pred prihodom v predavalnico. V tem primeru študente predhodno razdelimo v skupine in jim podamo naloge z jasnimi navodili (npr. raziskovanje lika, situacije; razumevanje tematike; uporaba rekvizitov, kostumov).
- Vzpostavitev pravil v predavalnici, ki spodbuja sodelovanje in vključenost
Igranje vlog od študentov zahteva, da se vživijo v neznano vlogo, kar jih lahko potisne izven njihovega območja udobja. Pomembno je, da se pred začetkom aktivnosti pogovorimo o bontonu in določimo pravila, ki spodbujajo sodelovanje in dobro počutje študentov. Lahko naredimo daljšo razpravo, v kateri pravila zapišemo na tablo (ali spletni skupni prostor), lahko pa pred začetkom ure le na kratko omenimo svoja pričakovanja glede vedenja študentov.
- MED IZVEDBO AKTIVNOSTI
- Postavitev »resničnega« okolja
Igranje vlog se najbolj obnese v resničnem okolju, zato je priporočljivo, da uredimo postavitev predavalnice ali poiščemo nadomestno lokacijo. Študenti bodo morda morali nositi tudi posebna oblačila (kostum, poslovno obleko itd.) in se pogovarjati v drugačnem tonu (običajnem, formalnem, pevskem itd.). Tako se bodo študenti lažje vživeli v neprijetno situacijo in vlogo, ki jim je bila dodeljena.
- Jasna opredelitev vlog študentov
Prepričati se moramo, da ima vsak študent jasno določeno nalogo. V primeru, ko študenti delajo v skupinah, je potrebno določiti, kako sodelujejo (npr. člani skupine opravljajo skupinsko delo, člani med seboj tekmujejo, razpravljajo, vloge članov so hierarhične, posamezna vloga ima svoja pravila).
- Zagotovitev potrebnih informacij
Ko se igranje vlog sčasoma razvije, se lahko informacije, ki jih študenti potrebujejo, spremenijo oz. jih lahko namensko spremenimo pedagogi (npr. študentom zamenjamo lik, v scenarij vključimo dodatno informacijo). Pri tem spremljamo, kako študenti pridejo do novih informacij oz. kako se jih naučijo (npr. ali jim bo informacije posredoval pedagog, ali bodo študenti komunicirali med seboj). Medtem lahko tudi sproti preverjamo razumevanje študentov na način, da naredimo odmor med igranjem vlog in študentom postavimo vprašanja, vezana na njihovo vlogo, scenarij oz. situacijo.
- Spremljanje časa
Za učinkovito izvedbo aktivnosti je potrebno določiti stroge časovne omejitve. Posameznemu študentu oz. skupini študentov določimo čas glede na njihovo vlogo oz. situacijo.
- PO IZVEDBI AKTIVNOSTI
- Zagotovitev vrednotenja znanja in/ali razmisleka
Študentom zagotovimo možnosti vrednotenja in/ali razmisleka o lastnem delu, na podlagi česar lahko tako pedagogi kot tudi študenti spremljajo napredek v učenju in delu. Posamezni študent lahko prejme povratne informacije tako s strani pedagoga kot tudi vrstnikov. Po izvedbi igre vlog lahko študente pozovemo k razmisleku, kako so igrano situacijo dojemali pred in kako jo po igranju vlog, ali pa opravijo samorefleksijo v obliki eseja o tem, kaj so se pri tem naučili.
Pri tem jim lahko postavimo vprašanja, kot so:
- S kakšnimi izzivi ste se soočili, ko ste prevzeli vloge? Kateri del aktivnost je bil težji oz. lažji, kot ste pričakovali?
- Kaj bi spremenili, če bi morali ponoviti igro vlog?
- Kako ste načrtovali svojo vlogo? Kaj je privedlo do odločitev, ki ste jih sprejeli v svoji vlogi?
Igre vlog lahko na različne načine podpremo z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT). Katero IKT lahko pri tem uporabljamo in na kakšne načine je opisano v nadaljevanju:
- Pri pripravi študentov na izvedbo igranje vlog lahko uporabljamo interaktivno tablo, na kateri študentom vizualno predstavimo potek igre vlog, predstavimo primer scenarija igre vlog in s tem omogočimo dodajanje informacij in pripomb ter omogočimo sodelovanje študentov pri oblikovanju in spreminjanju scenarija. S pomočjo interaktivne table lahko skupaj s študenti tudi dopolnimo in oblikujemo pravila o vedenju študentov med igranjem vlog.
- Za razdelitev študentov v skupine lahko uporabimo različna spletna orodja. Uporabimo lahko spletno učilnico Moodle, ki nam omogoča ustvarjanje skupin študentov (ročno, uvoz skupin) in podeljevanje nalog določeni skupini. Z dodatnim vtičnikom »Izbira skupin« lahko omogočimo, da študenti sami izberejo skupino, v kateri bi želeli sodelovati. Študentom lahko izbiro skupin omogočimo tudi s spletnimi glasovalnimi sistemi, kot sta MS Forms in Google Forms.
- Vse potrebne informacije lahko s študenti delimo preko učnih okoljih, kot so spletna učilnica Moodle, MS Teams, Google Učilnica.
- Z uporabo IKT lahko podpremo tudi komuniciranje med člani skupin ter med študenti in pedagogom. Pri tem lahko uporabimo forume, kot so Moodle forum ali klepet ter MS Teams klepet, ki poleg komuniciranja omogočajo tudi postavljanje vprašanj in odgovorov, deljenje mnenj, idej in izkušenj ter drugih informacij.
- Študenti lahko z uporabo različne IKT sodelovalno ustvarjajo scenarije igre vlog. Za soustvarjanje dokumentov lahko uporabimo Moodle Wiki in MS aplikacije (Teams, Word, PPT, Excel, OneNote).
- Za opravljanje sodelovalnega dela znotraj skupine lahko študenti uporabijo različna spletna orodja, kot so Padlet, MS Planner in Trello, ki omogočajo organizacijo skupinskega dela, deljenje informacij, izdelavo scenarija igre vlog, vodenje igre ipd.
- Študenti lahko usklajujejo delo znotraj skupin tudi preko video srečanj z orodji, kot so Zoom, MS Teams, BBB in Webex. Videokonferenčne sisteme pa lahko poleg tega uporabimo tudi za izvedbo igre vlog na daljavo in sodelovanje študentov izven predavalnice.
- Pri sami izvedbi igre vlog lahko uporabimo tudi virtualno (VR) in obogateno resničnost (AR), ki študentom omogočata, da se vživijo v virtualno okolje in simulirajo resnične scenarije, kar lahko prinese veliko koristi pri razvoju različnih veščin in znanj.
- Tudi vrednotenje dela študentov lahko podpremo z uporabo IKT. Učiteljevo vrednotenje lahko izvedemo z uporabo Moodle naloge ali MS Teams naloge. Samovrednotenje in medvrstniško vrednotenje lahko izvedemo z uporabo Moodle delavnice. Omenjena orodja omogočajo vrednotenje z digitalnimi ocenjevalnimi rubrikami, s katerimi omogočimo objektivno vrednotenje tako pedagoga kot tudi študentov. Za podajanje povratnih informacij lahko uporabimo tudi forume (npr. Moodle, MS Teams).
1.Primer dobre prakse uporabe igranja vlog je iz področja zgodovine. Študenti so z igranjem vlog potovali v dogajanje na Japonskem v 19. stoletju. Cilji aktivnosti so bili, da študenti interpretirajo informacije iz primarnih virov, razmišljajo o političnih razmerah iz sodobne perspektive in se izogibajo pristranskosti. Študenti so v vlogah svetovalcev takratne vojaške vlade predlagali rešitve in reforme, ki bi lahko preprečile propad režima. Tako so študenti bolje razumeli sile, ki oblikujejo politične odločitve, in ugotovili, kako težko je predvideti posledice lastnih predlogov.
Let’s Try to Stop the Tokugawa Shogunate from Collapsing: Role Playing Historical Decisions. (b. d.). https://ablconnect.harvard.edu/book/export/html/1468160
2. Z igranjem vlog je pedagog študentom omogočil, da se seznanijo z javnomnenjsko raziskavo. Študenti so si pred izvedbo aktivnosti prebrali gradiva o raziskavah javnega mnenja, nato pa so prejeli problemsko nalogo in vse potrebne informacije za izvedbo aktivnosti. V skupinah so morali pripraviti kratko predstavitev o tem, kako pravilno izvesti javnomnenjsko raziskavo in oblikovati učinkovito rešitev za predstavljen problem. Med delom v skupinah je pedagog spremljal študente in jih po potrebi usmerjal na pravo pot. Študenti so svojo rešitev predstavili v obliki igre vlog. Sledila je skupna razprava o izvedljivosti in uspešnosti posamezne predstavljene rešitve.
Public Opinion Polling Challenge. (b. d.). https://ablconnect.harvard.edu/book/export/html/128506