SAMR model
Z namenom spodbujanja didaktične uporabe IKT v študijskem procesu pogosto navajajo uporabo t.i. SAMR modela. Ob uporabi SAMR modela lahko učitelj ovrednoti stopnjo didaktične uporabe IKT v študijskem procesu glede na štiri stopnje:
Prva stopnja je zamenjava (ang.: substitution), kjer z uporabo IKT zgolj nadomestimo prej uporabljena učila oz. učne pripomočke in IKT ne prinaša novih funkcionalnosti, ki spodbujajo kognitivne procese študentov. Študenti, na primer, namesto pisanja dokumenta na papir, le-tega napišejo v digitalni obliki z uporabo urejevalnika besedila.
Druga stopnja je nadgradnja (ang.: augmentation), kjer IKT uporabimo kot nadomestilo prej uporabljenih učil oz. učnih pripomočkov, poleg tega pa omogoča tudi dodatne funkcionalnosti za spodbujanje kognitivnh procesov študentov. Študenti, na primer, rešujejo kviz prek spletne aplikacije, ki jim omogoča takojšnjo povratno informacijo.
Tretja stopnja je preoblikovanje (ang.: modification), kjer uporaba IKT omogoča bistveno preoblikovanje aktivnosti z vpeljevanjem novih funkcionalnosti za spodbujanje višjih kognitivnih procesov študentov. Študenti, na primer, ob sodelovanju z uporabo IKT v skupinah pripravijo predstavitev na določeno temo, preostali vrstniki pa izdelek kritično komentirajo.
Četrta stopnja je redefinicija (ang.: redefinition), kjer ima učitelj z uporabo IKT možnost načrtovati aktivnosti, ki jih sicer ne bi mogel izvesti. Študenti, na primer, ob uporabi IKT izdelajo kratek dokumentarni film, pri čemer samostojno pridobijo vse potrebne podatke in gradiva ter jih predstavijo v skupnem izdelku.
SAMR model smo podrobno predstavili tudi v intenzivni spletni delavnici Didaktična uporaba IKT v procesu učenja in poučevanja ter fokusni spletni delavnici Oblikovanje redefiniranih učnih aktivnosti – SAMR model.
Z namenom ponazoritve posameznih stopenj SAMR modela je v nadaljevanju predstavljenih nekaj možnih aktivnosti študentov ob uporabi IKT ter primeri posodobitev pedagoškega procesa z didaktično uporabo različne IKT.
Glagoli v nalogah za študente | Aktivnosti študentov | Primeri posodobitev študijskega procesa z didaktično uporabo IKT | Možna IKT orodja | |
---|---|---|---|---|
Identificirajte
Povzemite
Poročajte
Naštejte
Citirajte
Raziščite
Prikličite
Klasificirajte
Poslušajte
Kopirajte
Diskutirajte
Razložite
Preberite
Opišite
Označite | Iskanje
Obdelava besedila
Izdelava zapiskov
Zapis opornih točk
Označevanje
Fotografiranje
Reševanje kvizov
Memoriziranje
Snemanje
Izdelava miselnih vzorcev | Pisanje eseja „na roko“. | Pisanje eseja v digitalni obliki z urejevalnikom besedila. | MS Word |
Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev „na roko“ v natisnjenih grafičnih prikazih. | Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev v digitalnih grafičnih prikazih. | MS Excel GeoGebra Motion Math | ||
Predstavitev kraja ob uporabi ročnih zapiskov in slikovnih izrezkov iz revij. | Predstavitev kraja ob uporabi digitalnih drsnic, ki vključujejo digitalne slikovne elemente. | MS PowerPoint Prezi Adobe Reader |
Primeri uporabe IKT v pedagoškem procesu na ravni zamenjave
V nadaljevanju si lahko ogledate nekaj primerov uporabe IKT v pedagoškem procesu na različnih ravneh po SAMR modelu. Zbirko primerov sproti dopolnjujemo.
Glagoli v nalogah za študente | Aktivnosti študentov | Primeri posodobitev študijskega procesa z didaktično uporabo IKT | Možna IKT orodja | |
---|---|---|---|---|
Demonstrirajte
Intervjujajte
Simulirajte
Organizirajte
Upravljajte
Klasificirajte
Načrtujte
Orišite
Poročajte
Razložite
Anketirajte
Sklepajte
Ocenite
Primerjajte | Anketiranje
Izdelava grafov
Predstavljanje
Oglaševanje
Ilustriranje
Urejanje
Izdelava blogov | Pisanje eseja „na roko“. | Pisanje eseja v digitalni obliki z orodjem, ki omogoča prepoznavanje govora, uporabo spletnega tezavra, slovarja ipd. | Dragon Speech Recognition Dictionary.com |
Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev „na roko“ v natisnjenih grafičnih prikazih. | Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev v spletnem okolju, s podajanjem povratnih informacij učitelja. | Google Docs Moodle | ||
Predstavitev kraja ob uporabi ročnih zapiskov in slikovnih izrezkov iz revij. | Predstavitev kraja ob uporabi digitalnih drsnic, ki vključujejo digitalne slikovne elemente, povezave na zunanje vire in dinamične vizualizacijske elemente (videoposnetki, animacije, simulacije). | YouTube Wikipedia |
Primeri uporabe IKT v pedagoškem procesu na ravni nadgradnje
V nadaljevanju si lahko ogledate nekaj primerov uporabe IKT v pedagoškem procesu na različnih ravneh po SAMR modelu. Zbirko primerov sproti dopolnjujemo.
Glagoli v nalogah za študente | Aktivnosti študentov | Primeri posodobitev študijskega procesa z didaktično uporabo IKT | Možna IKT orodja | |
---|---|---|---|---|
Kritično komentiraj
Zaključi
Nasprotuj
Prepričaj
Načrtuj
Eksperimentiraj
Oceni
Upraviči
Razloži
Zagovarjaj
Sodeluj
Seciraj
Teoretiziraj
Verificiraj | Izdelava grafov/diagramov
Refleksija
Načrtovanje
Sodelovanje | Pisanje eseja „na roko“. | Pisanje eseja v spletnem sodelovalnem okolju ob uporabi skupinskega pisanja, kritičnega komentiranja, argumentiranja, medvrstniškega ocenjevanja, ipd. | MediaWiki StudioBinder |
Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev „na roko“ v natisnjenih grafičnih prikazih. | Učenje ulomkov ob uporabi kognitivno zahtevnejših nalog v spletnem sodelovalnem okolju, z možnostjo generiranja naključnih podatkov, adaptivnimi povratnimi informacijami, elementi igrifikacije, ipd. | Grapher Coursera | ||
Predstavitev kraja ob uporabi ročnih zapiskov in slikovnih izrezkov iz revij. | Predstavitev izbranega kraja na spletnem zemljevidu ob uporabi oznak in opisov turističnih znamenitosti v sodelovanju z vrstniki. | AZ Screen Recorder YouTube Creator Story Maker |
Primeri uporabe IKT v pedagoškem procesu na ravni preoblikovanja
V nadaljevanju si lahko ogledate nekaj primerov uporabe IKT v pedagoškem procesu na različnih ravneh po SAMR modelu. Zbirko primerov sproti dopolnjujemo.
Glagoli v nalogah za študente | Aktivnosti študentov | Primeri posodobitev študijskega procesa z didaktično uporabo IKT | Možna IKT orodja | |
---|---|---|---|---|
Oblikuj
Predstavljaj si
Izumi
Odkrij
Izdelaj
Formuliraj
Razvij
Sodeluj
Vzpostavi | Izdelava animacij
Objavljanje
Izdelava miselnih vzorcev
Pripovedovanje zgodb
Urejanje videoposnetkov
Večpredstavno predstavljanje | Pisanje eseja „na roko“. | Poustvarjanje književnega dela izbranega avtorja na osnovi primerjalne analize njegovih del v sodelovalnem spletnem okolju ob uporabi bibliografskih baz podatkov, skupinskega pisanja, komentiranja, ipd. | MS Teams Mindmeister Evernote |
Učenje ulomkov s pomočjo barvanja ustreznih deležev „na roko“ v natisnjenih grafičnih prikazih. | Učenje ulomkov na realnih primerih ob uporabi nalog v spletnem okolju s posebnimi aplikacijam, igrami, simulacijami, ki jih študenti sami razvijejo. | Edublogs Scratch Explain Everything Open Badges | ||
Predstavitev kraja ob uporabi ročnih zapiskov in slikovnih izrezkov iz revij. | Predstavitev izbranega kraja z izdelavo digitalne brošure za turiste, razvojem interaktivnega videoposnetka turističnih znamenitosti. | Google Maps Google Earth Screencast-O-Matic Quiz Maker |
Primeri uporabe IKT v pedagoškem procesu na ravni redefinicije
V nadaljevanju si lahko ogledate nekaj primerov uporabe IKT v pedagoškem procesu na različnih ravneh po SAMR modelu. Zbirko primerov sproti dopolnjujemo.