Priprava pilotnih posodobitev izvedbe študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT
Center Univerze v Ljubljani za uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v pedagoškem procesu (v nadaljevanju Center Digitalna UL) želi nadgraditi nivo podpore, ki jo nudi visokošolskim učiteljem in sodelavcem Univerze v Ljubljani (v nadaljevanju UL), s pomočjo manjših pilotnih projektov posodobitve izvedbe študijskih predmetov z didaktično uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (v nadaljevanju IKT). Gre za storitev oz. dobro prakso, ki smo jo vzpostavili v okviru projektov IKT v pedagoških študijskih programih UL (2017-2018) ter Digitalna UL – z inovativno uporabo IKT do odličnosti (2017-2020) in se je na podlagi povratnih informacij izkazala za dobrodošlo med visokošolskimi učitelji in sodelavci ter študenti.
Pilotni projekti posodobitve izvedbe študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT zajemajo osmišljanje in izvedbo pedagoškega procesa z uporabo inovativnih didaktičnih pristopov, podprtih z IKT, v sodelovanju visokošolskih učiteljev in sodelavcev ter podporne skupine Centra Digitalna UL.
K sodelovanju pozivamo visokošolske učitelje in sodelavce vseh članic UL. V letošnjem koledarskem letu bomo skušali podporo nuditi čimveč visokošolskim učiteljem in sodelavcem, nekaj pilotov pa bomo uspeli tudi sofinancirati. Izbrali bomo 49 pilotnih posodobitev v koledarskem letu 2023, v okviru katerih bomo lahko zagotovili finančna sredstva za sodelujoče izvajalce pilotnih posodobitev. Ker želimo ponuditi priložnost za sodelovanje vsem članicam UL, bomo pri izbiri pilotnih posodobitev temeljili na vključitvi vseh 26 članic v sorazmernem deležu glede na število vpisanih študentov v študijskem letu 19/20 (več v zavihku Kriteriji), prednost pa bodo imeli tisti predlogi posodobitev, ki bodo vključevali posodabljanje študijskih predmetov z aktivnostmi za študente na višjih ravneh integracije IKT v pedagoški proces (po SAMR modelu, več v zavihku Kriteriji).
Za sodelovanje je potrebno izpolniti wordovo predlogo z načrtom pilotne posodobitve in jo, usklajeno z vodstvom, poslati na e-naslov digitalna@uni-lj.si.
V nadaljevanju predstavljamo vlogo sodelavcev Centra Digitalna UL ter vlogo sodelujočih visokošolskih učiteljev in sodelavcev UL.
V podporni skupini Centra Digitalna UL vam bomo nudili:
- podporo, svetovanje pri razmisleku, načrtovanju uporabe IKT v pedagoškem procesu (vpeljava inovativnih učnih pristopov, podprtih z IKT),
- podporo, svetovanje za izbiro IKT, usposabljanje za uporabo izbrane IKT,
- svetovanje in podporo pri izdelavi študijskih gradiv in drugih materialov.
Skupaj z visokošolskimi učitelji in sodelavci – predlagatelji pilotnih posodobitev, bomo razdelali pripravljene predloge posodobitve, definirali cilje pilotne posodobitve ter aktivnosti, ki jih je potrebno opraviti pred izvedbo posodobljenega pedagoškega procesa. Definirali bomo sredstva, ki so potrebna za izvedbo pilotne posodobitve, časovne okvirje izvedbe ter obveznosti vseh udeleženih sodelavcev na projektu.
Predpostavka, na kateri temeljijo izvedbe pilotnih posodobitev, je aktivna udeležba sodelujočih visokošolskih učiteljev in sodelavcev UL:
- s pripravo specifikacije pilotnega projekta (izpolnjen načrt pilotne posodobitve),
- z izvedbo pilotne posodobitve glede na zastavljene načrte,
- s pridobivanjem povratnih informacij s strani študentov o izvedeni pilotni posodobitvi,
- s pripravo poročila o izvedbi pilotne posodobitve,
- s predstavitvijo izvedbe pilotne posodobitve na enem izmed dogodkov Učitelji učiteljem.
Kriterij 1: Vključenost vseh 26 članic UL s številom pilotnih posodobitev, preračunanih glede na število vpisanih študentov (v študijskem letu 2019/2020) – od 1 do 4 pilotne posodobitve na posamezni članici UL.
Kriterij 2: Raven integracije IKT v pedagoški proces – v nadaljevanju predstavljamo nekaj primerov aktivnosti študentov na različnih ravneh integracije IKT v pedagoškem procesu (po SAMR modelu).
Raven integracije IKT | Opis ravni | Nekaj primerov aktivnosti študentov z uporabo IKT |
1. raven: zamenjava | IKT nadomesti prej uporabljena učila oz. učne pripomočke brez uvajanja novih funkcionalnosti, ki spodbujajo kognitivne procese študentov. | – ogled večpredstavnih gradiv (PPT, PDF, videoposnetki) s predstavitvijo vsebine – individualna uporaba različne IKT za opravljanje zastavljenih nalog, ki spodbujajo nižje kognitivne procese študentov (npr. pomnjenje, razumevanje) |
2. raven: nadgradnja | IKT nadomesti prej uporabljena učila oz. učne pripomočke ob uvajanju manjših funkcionalnosti, ki spodbujajo kognitivne procese študentov. | – uporaba IKT za večjo interakcijo študenta z učiteljem in/ali preostalimi študenti – uporaba IKT za (sprotno) preverjanje znanja, ki spodbuja nižje kognitivne procese študentov (npr. pomnjenje, razumevanje, uporaba) |
3. raven: preoblikovanje | IKT omogoča preoblikovanje študijskega procesa ob uvajanju bistvenih funkcionalnosti, ki spodbujajo višje kognitivne procese študentov. | – aktivnosti, kjer je predvideno sodelovanje študentov z uporabo IKT za reševanje problemskih situacij – samorefleksija študentov z uporabo IKT – medvrstniško (kritično) komentiranje in vrednotenje z uporabo IKT – uporaba IKT za (sprotno) preverjanje znanja, ki spodbuja višje kognitivne procese študentov (npr. analiza, odločanje, presojanje, sklepanje, reševanje problemov, vrednotenje) |
4. raven: redefinicija | IKT omogoča bistveno preoblikovanje študijskega procesa ob uvajanju prej neizvedljivih aktivnosti, ki spodbujajo višje kognitivne procese študentov. | – aktivnosti, kjer študenti v okviru npr. projektnega učnega dela z uporabo IKT ustvarjajo različne izdelke (npr. 3D modeli, aplikacije, videoposnetki, igre, simulacije) – uporaba IKT za (sprotno) preverjanje znanja, ki spodbuja višje kognitivne procese študentov (npr. ustvarjalnost, reševanje problemov) |
NATEČAJ ZA PILOTNE PROJEKTE IN PREDLOG NAČRTA PILOTNE POSODOBITVE
V okviru Centra Digitalna UL smo pripravili natečaj za pilotne projekte, na katere se lahko prijavite vsi visokošolski učitelji in sodelavci UL z načrtom posodobitve študijskega predmeta z uporabo IKT.
DOGOVORIMO SE ZA SREČANJE
Nato bomo organizirali srečanje, kjer se bomo pogovorili o načrtovanih posodobitvah izvedbe predavanj, seminarjev, vaj oz. drugih dejavnosti z didaktično uporabo IKT ter opredelili potrebe po podpori s strani ekipe Centra Digitalna UL.
IZVEDBA PILOTNIH POSODOBITEV
Sledila bo sama implementacija didaktične uporabe IKT s študenti, kjer vam bomo člani ekipe Centra Digitalna UL ves čas na voljo tako za didaktično kot tehnično podporo pri izvedbi posodobitev.
SPREMLJAMO, KAKO USPEŠNI SMO
Skupaj bomo skušali že sproti spremljati učinkovitost vpeljanih sprememb ter analizirati rezultate izvajanja posodobitve in razmišljati o pozitivnih izkušnjah, ki bi jih bilo smotrno ohraniti tudi vnaprej, ter načrtovati izboljšave za segmente posodobitev, ki bi se morebiti izkazali za manj učinkovite.
DELJENJE IZKUŠENJ Z IZVEDBO PILOTNE POSODOBITVE
Povabili vas bomo, da svoje znanje in izkušnje ob posodabljanju študijskih predmetov z didaktično uporabo IKT delite s preostalimi visokošolskimi učitelji in sodelavci UL ter tako prispevate k razvoju skupnega repozitorija primerov dobrih praks uporabe IKT na UL.
Spremljajte dogajanje na pilotnih projektih