Piramidiranje (ang. Pyramiding)
Piramidiranje je aktivnost za postopno uvajanje sodelovalnega dela v pedagoški proces in spodbujanje ustvarjalnosti pri reševanju problemskih nalog. Problemsko nalogo najprej študenti rešujejo individualno, nadaljujejo v manjših skupinah in nato sodelovalno rešujejo problemsko nalogo v večjih skupinah. Takšen način dela študentom omogoča čas, da se prilagodijo na sodelovanje z vedno večjim številom vrstnikov. Aktivnost spodbuja aktivno poslušanje drugih sodelujočih in sprejemanje različnih pogledov na reševanje določene problemske situacije.
Osnovne informacije | |
---|---|
Število študentov: | do 50 študentov |
Čas za pripravo aktivnost: | med 10 in 25 minut |
Trajanje aktivnosti: | več kot 25 minut |
Kdaj nam lahko aktivnost pride prav: | predavanja, seminarji, vaje, kombinirano učenje |
Letnik študija: | vsi letniki |
Segment predavanja: | osrednji del predavanj, vaj, seminarjev |
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji): | raven analiziranja, vrednotenja, ustvarjanja |
Vrednotenje: | formativno (sprotno) vrednotenje, medvrstniško vrednotenje |
Z aktivnostjo lahko dosežemo naslednje cilje:
- študenti z individualnim delom razvijajo samostojnost in kritično razmišljanje;
- študenti postopoma razvijajo veščine komuniciranja in sodelovanja ter se naučijo učinkovito delati v parih in skupinah;
- študenti sodelovalno rešujejo problemsko nalogo v večjih skupinah, kar jih uči prilagajanja, strateškega načrtovanja in usklajevanja različnih idej;
- študente spodbuja k ustvarjalnemu razmišljanju in iskanju inovativnih rešitev za problemske naloge oz. situacije;
- študente spodbuja k aktivnemu poslušanju ter upoštevanju mnenj in idej drugih ter sprejemanju različnih perspektiv pri reševanju problemskih situacij;
- študenti se učijo analizirati in vrednotiti različne rešitve problema;
- študente spodbuja k samoevalvaciji in medvrstniškem vrednotenju.
Pri izvedbi aktivnosti lahko sledimo naslednjim korakom:
- Pedagogi oblikujemo problemsko nalogo ali situacijo, ki ima več kot eno možno rešitev in zahteva reševanje po korakih (v vsaj treh korakih). Posamezen korak predstavlja eno raven piramide, pri čemer moramo zagotoviti, da se posamezni korak oz. raven piramide povečuje po zahtevnosti reševanja problema.
- Problemsko nalogo ali situacijo pričnejo reševati študenti individualno. Posamezen študent zbere pomembne informacije in opredeli problem (prvi korak reševanja).
- Nato študente razdelimo v pare. Med seboj si pregledajo in primerjajo zapiske iz prejšnjega koraka. Na podlagi zapiskov študenti v parih oblikujejo načrt o tem, kako bi pristopili k problemu, nato pa jim pedagogi podamo dodatne informacije o problemski nalogi (drugi korak reševanja).
- Nato združimo pare v skupine po 4 člane. Študenti v skupinah primerjajo in razpravljajo o svojih idejah in predlogih, nato pa jim zagotovimo še zadnji del problemske naloge (tretji korak reševanja). Študenti sodelovalno raziskujejo rešitev problemske naloge.
- Nato vse študente povabimo k splošni razpravi o postopkih reševanja problemske naloge, ki so se jih posluževali, ter o končnih rešitvah. Pedagogi lahko ovrednotimo delo študentov in jim podamo povratne informacije. Tudi študente lahko povabimo k podajanju kritičnih povratnih informacij na delo vrstnikov.
Izvedbo aktivnosti lahko podpremo z različno IKT:
- Spletna učilnica Moodle: za individualno delo lahko uporabimo individualne wiki strani ali zberemo zapiske študentov v podatkovni zbirki. Za sodelovalno delo v parih in skupinah lahko uporabimo sodelovalne wiki strani za sooblikovanje rešitev problemov, skupinske forume, klepete in videosrečanja za komuniciranje ter aktivnost Board za skupinsko zbiranje idej.
- MS Teams: za individualno delo lahko uporabimo spletne dokumente (npr. MS Word, MS Excel, MS PowerPoint). Tudi za delo v parih lahko uporabimo spletne dokumente, ki jih organiziramo po mapah. Posamezno mapo lahko dodelimo določenemu paru, znotraj katere lahko študenti soustvarjajo dokumente in sodelovalno pripravljajo rešitve problema. Skupinsko delo lahko organiziramo v različnih kanalih, znotraj katerih študenti opravljajo sodelovalno delo, soustvarjajo dokumente, zbirajo ideje na beli tabli, komunicirajo preko klepeta ali videosrečanj.
- MS OneNote: celotno izvedbo aktivnosti lahko podpremo z uporabo MS OneNote, ki vsebuje prostor tako za individualno delo kot tudi prostor za sodelovalno delo.
V prispevku je predstavljen primer dobre prakse uporabe aktivnosti, podprte z IKT. Gre za spletno orodje PyramidApp, ki podpre posamezno fazo aktivnosti oz. raven piramide. Študentom omogoča beleženje individualnega dela na prvi ravni piramide, sodelovanje v parih na drugi ravni ter opravljanje dela v skupinah na tretji ravni. V prispevku predstavljajo možnosti izvajanja aktivnosti na daljavo oz. na kombiniran način.
Manathunga, K., & Hernández‐Leo, D. (2018). Authoring and enactment of mobile pyramid‐based collaborative learning activities. British Journal of Educational Technology, 49(2), 262-275.