Križanke (ang. Crosswords)
Ena izmed idej, kako izkoristiti prednosti igranja iger v pedagoškem procesu za večjo motivacijo študentov za učenje, je preko razvoja interaktivnih križank, ki jih rešujejo študenti.
Osnovne informacije | |
---|---|
Število študentov: | tako za manjše skupine kot tudi večje število študentov (20 – 50) |
Čas za pripravo aktivnost: | 10 – 25 minut |
Trajanje aktivnosti: | 10 – 40 minut / različno (odvisno od tematike in načrta pedagoga) |
Kdaj nam lahko aktivnost pride prav: | predavanja, seminarji, vaje, študij na daljavo |
Letnik študija: | različno |
Segment predavanja: | uvod v tematiko, osrednji del srečanja, zaključek srečanja |
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji): | raven pomnjenja, razumevanja, uporabe |
Vrednotenje: | formativno (sprotno) vrednotenje |
Izobraževalne igre v poučevanje vnesejo element zabave. Ustvarjajo pozitiven odnos do predmeta in izboljšujejo učne rezultate. Ugotovljeno je bilo tudi, da ti elementi spodbujajo notranjo motivacijo, pri kateri se študenti močno vživijo v učno nalogo in si prizadevajo za poglabljanje znanja. Križanke študentom omogočajo, da ocenijo svoje znanje, in od njih zahtevajo, da so pozorni na terminologijo, saj morajo vsako besedo pravilno zapisati. So učinkovita učna orodja v medicinskem izobraževanju, psihologiji, sociologiji, komunikaciji, zdravstveni negi, biologiji in podjetništvu.
Uporaba križank v poučevanju tako lahko:
- Spodbuja kritično razmišljanje: Križanke zahtevajo od študentov, da uporabijo svoje znanje in sposobnosti, da rešijo različne izzive. Pri reševanju križanke se študenti morajo ukvarjati s kompleksnimi koncepti in razmišljati o različnih možnostih, preden se odločijo za najbolj primerno rešitev.
- Povečuje motivacijo: Križanke lahko povečajo motivacijo študentov, saj zagotavljajo interaktivno in zabavno izkušnjo. Študenti se lahko bolj aktivno vključijo v učni proces, kar lahko vodi do boljše osredotočenosti in večje angažiranosti pri učenju.
- Spodbuja sodelovanje: Reševanje križank lahko spodbuja sodelovanje med študenti, saj se lahko razdelijo v skupine in rešujejo križanko skupaj. To lahko poveča njihovo socialno interakcijo in pomaga pri razvoju timskih veščin.
- Razvija besedišče: Križanke lahko pomagajo študentom razvijati svoje besedišče in izboljšati njihovo sposobnost razumevanja pomena besed. Reševanje križank lahko prisili študente, da preučijo različne kontekste in pomen besed v določenem kontekstu.
- Izboljšuje spomin in pozornost: Reševanje križank lahko pomaga izboljšati spomin in pozornost študentov, saj jim pomaga pri krepitvi njihovih kognitivnih sposobnosti. Študenti morajo slediti vzorcem in prepoznavati besede, ki se ujemajo z določenimi definicijami, kar lahko izboljša njihove kognitivne funkcije.
- Poiščemo orodja, ki jih lahko uporabimo za izdelavo križank.
- Ustvarimo sestavljanko z besedami, ki se nanašajo na bistvene koncepte, ki smo jih predstavili na predavanjih, vajah, seminarjih.
- Za besede iz sestavljanke pripravimo namige, ki so lahko trditve, primeri ali besedilo z manjkajočimi besedami. Namigi lahko vsebujejo tako definicije, ki si ji morajo študenti zapomniti ali pa besedila, ki ponazarjajo aplikativno rabo znanja.
- Sestavljanka, ki jo boste v nadaljevanju pretvorili v križanko, naj ne vsebuje več kot 20 parov besed in namigov.
- Križanko ustvarimo z izbranim orodjem ter jo nato uporabimo s študenti. Načini uporabe so lahko različni. Predstavljamo le nekaj možnosti:
- [Med predavanji/vajami/seminarji/spletnimi srečanji] Razdelimo študente v skupine po 3-5 oseb. Študenti tako v skupinah rešujejo izzive, ki jih pripeljejo do izpolnitve križanke. Dodatno lahko aktivnost nadgradimo s časovno omejitvijo. S takšnim načinom uporabe spodbudimo sodelovalno učenje ter izmenjavo znanj.
- [Med predavanji/vajami/seminarji/spletnimi srečanji] Križanko podamo v reševanje vsakemu posameznemu študentu. Po reševanju študente združimo v skupine po 3-5 oseb in jim omogočimo, da si izmenjajo rešitve oz. argumentirajo svoje odgovore. S takšnim načinom uporabe spodbudimo individualno učenje ter urimo študente v spretnosti argumentiranja lastniih rešitev.
- [Med predavanji/vajami/seminarji/spletnimi srečanji] Pripravimo dve različici križanke – ena ima izpolnjeno eno polovico odgovorov, druga pa preostalo polovico. Študente razdelimo v pare. Vsak član v paru dobi svojo različico križanke. Študente pozovemo, da se med seboj izprašajo po rešitvah in argumentaciji tako, da bosta na koncu oba študenta izpolnila križanko v celoti. S takšnim načinom uporabe študente spodbudimo k postavljanju vprašanj, razvoju komunikacijskih in sodelovalnih spretnosti.
Drugi način uporabe pa v še nekoliko bolj aktivno vlogo postavi študente. Po predstavitvi določenega koncepta zadolžite študente za pripravo križanke z bistvenimi pojmi, ki so jih spoznali. S tem boste pri študentih spodbudili razvoj razumevanja in uporabe znanje. Nastale križanke si lahko študenti med seboj izmenjajo, jih rešujejo ter vam služijo kot gradivo za prihodnje generacije študentov.
Na voljo imamo veliko različnih orodij (tudi prostodostopnih), ki jih lahko uporabimo za ustvarjanje križank. Predstavili bomo le nekaj možnosti.
H5P – Orodje H5P smo že večkrat izpostavili, saj nam omogoča ustvarjanje več kot 40 različnih tipov interaktivnih gradiv, med njimi tudi križanke. Orodje H5P je med drugim že del osnovnega sistema Moodle (od različice 3.9 naprej) in ga lahko prosto uporabimo. Če spletnih učilnic ne uporabljamo, ga lahko uporabimo preko vtičnika v okolju za ustvarjanje spletnih strani, poimenovanem WordPress. Če nam tudi ta možnost ni blizu, si lahko na računalnik prenesemo aplikacijo Lumi, ki nam omogoča ustvarjanje H5P gradiv kar na našem računalniku, deljenje le-teh s študenti ter spremljanje osnovne statistike uspešnosti reševanja študentov. H5P nam tako na različne načine omogoča ustvarjanje križank preko enostavnega uporabniškega vmesnika, kjer lahko poljubno oblikujemo in prilagajamo križanke. Poleg tega nam omogoča, da dodajamo ne samo besedilne, ampak tudi zvočne ter video namige. Tako lahko reševanje križank še dodatno obogatimo z dodatnimi vsebinami, preko katerih študentom omogočimo dodatno gradivo oz. učne izkušnje.
Moodle Game vtičnik – Z brezplačnim vtičnikom Game za spletno učno okolje Moodle si število dejavnosti, ki jih lahko vključimo v spletno učilnico, obogatimo z osmimi igrami, ki smo jih verjetno že vsi igrali. Ena izmed iger so tudi Križanke, ki jih ponovno ustvarimo preko enostavnega uporabniškega vmesnika, ki zahteva kreiranje izrazov, definicij in namigov.
Crossword Labs – Orodje Crossword Labs je spletno orodje, ki nam omogoča, da kar na spletu, preko enostavnega uporabniškega vmesnika ustvarimo, urejamo in tudi delimo križanko. Delimo jo lahko pod različnimi pogoji (javno, zasebno, samo za tiste s povezavo), izdelana gradiva lahko tudi vdelamo na naše spletne strani ali pa jih tradicionalno natisnemo in rešujemo s študenti tekom srečanj v živo.
EclipseCrossword – Aplikacija za razčunalnike z operacijskim sistemom Windows, EclipseCrossword, nam omogoča prenos aplikacije na računalnik in uporabo enostavnega uporabniškega vmesnika (skupaj z navodili za uporabo korak-za-korakom) za kreiranje različno kompleksnih križank. Po izdelavi lahko nastala gradiva natisnemo in uporabimo na tradicionalen način ali pa s pomočjo storitve za deljenje gradiva delimo tudi v spletni obliki s študenti.
- Saxena, A., Nesbitt, R., Pahwa, P., & Mills, S. (2009). Crossword puzzles: Active learning in undergraduate pathology and medical education. Archives of Pathology and Laboratory Medicine, 133(9), 1457-1462.
V članku avtorji opisujejo, kako so vključili križanke v učni proces študentov drugega letnika medicinske fakultete. Avtorji delijo tudi svoje izkušnje pri pisanju dobrih križank.
- Merkel, W. (2016). The potential of crossword puzzles in aiding English language learners. TESOL Journal, 7(4), 898-920. doi:10.1002/tesj.252
V članku avtor opisuje uporabo križank za spodbujanje učenja besedišča pri pouku angleščine za učence, ki se učijo angleščine kot drugega jezika. Ta članek vsebuje celovit opis koristi vključevanja križank kot aktivnosti za aktivno učenje. Poleg tega pa so po članku tudi uporabni namigi in triki.