Vodena priprava zapiskov (ang. Guided Note Taking)
… zajema aktivnost, ki spodbuja aktivno spremljanje študentov in interakcijo z vsebino (tekom predavanj, ob ogledu videoposnetkov) preko priprave zapiskov. Študentom pred predavanji pripravimo »zapiske«, v katere vključimo npr. ključne ideje in koncepte, s čimer usmerimo njihovo pozornost med predavanji ter jim pomagamo pri identificiranju ključnih pojmov in povezav.

Osnovne informacije | |
---|---|
Število študentov: | vse od manjših skupin do 100+ študentov |
Čas za pripravo aktivnost: | več kot 25 minut |
Trajanje aktivnosti: | več kot 25 minut |
Kdaj nam lahko aktivnost pride prav: | predavanja, spletno okolje |
Letnik študija: | nižji letniki |
Segment predavanja: | uvod, osrednji del, zaključni del |
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji): | raven pomnjenja, razumevanja |
- Pred predavanji pripravimo »zapiske«, ki vsebujejo najbolj pomembne informacije, ki jih želite predelati tekom predavanj.
- V zapiskih označimo ključne ideje, koncepte, procese in informacije, za katere bi želeli, da jih študenti identificirajo med predavanji. Označene elemente izbrišemo. V primeru uporabe PPT lahko določene informacije na drsnici izbrišemo.
- Ob pričetku predavanj študentom posredujemo zapiske z izbrisanimi segmenti (npr. Moodle datoteka).
- Obvestimo študente o aktivnosti in jim pojasnimo, da je aktivnost namenjena lažjemu identificiranju ključnih pojmov in povezav med njimi.
- Študente opozorimo na sprotno pripravo zapiskov.
- Po predelanem določenem delu oz. sklopu vsebine namenimo študentom nekaj časa za pripravo zapiskov (npr. z aktivnostjo “Pause procedure” ali “Think-Pair-Share”).
- Študentom zastavite vprašanja, s katerimi preverite, ali so vsebine pravilno dopolnili.
- Spletna učilnica Moodle: posamezni študenti lahko lastne zapiske pripravijo z uporabo dejavnosti wiki, do katerih ima dostop tudi učitelj.
- Učno okolje MS Teams: študentom lahko za pripravo lastnih zapiskov omogočimo uporabo aktivnosti OneNote, do katere ima dostop tudi učitelj.
V spodnjih člankih avtorji povzemajo raziskave o vodenih zapiskih s poudarkom na učinkovitosti, različnih strategijah in družbeni veljavnosti. Poudarjajo naslednje ugotovitve:
- Vodeni zapiski naj bodo kratki, saj ti vodijo k boljšemu razumevanju vsebine kot daljši vodeni zapiski. Krajši zapiski so bolj učinkoviti tudi za motivacijo študentov.
- Med predavanjem redno omogočimo premor za pisanje zapiskov. Če so premori redno in enakomerno razporejeni med predavanjem, so bolj učinkoviti kot redkejši in naključni premori.
- Preverimo, ali študenti izpolnjujejo zapiske. Študente prosimo za povzetek zapiskov ali pa jim postavimo vprašanje o vsebini, ki so si jo študenti morali zapisati. Občasno naj študenti delajo tudi v parih in primerjajo svoje zapiske.
- Vodene zapiske postopoma ukinemo. Ko bodo študenti pričeli bolj spretno in samozavestno pisati zapiske, jih lahko postopoma opustimo. To lahko storimo tako, da v določenem časovnem obdobju zagotovimo manj strukturirane zapiske.
Heward, W. L. (2004). Want to improve the effectiveness of your lectures? Try guided notes. Talking About Teaching.
Konrad, M., Joseph, L. M., & Eveleigh, E. (2009). A meta-analytic review of guided notes. Education and Treatment of Children, 32,421-444.