Exam.net je orodje za pripravo in izvedbo izpitov na daljavo. Z orodjem lahko pripravimo izpite z različnimi tipi vprašanj, kot so vprašanja z več možnimi odgovori, vprašanja tipa kratek odgovor ali vprašanja odprtega tipa ter z vključevanjem nalog, kot so vstavljanje manjkajočih besed, povezovanje pravilnih odgovorov in možnost podajanja rešitev v obliki priloge. V tem primeru so vprašanja (razen vprašanja odprtega tipa in naloge, ki kot rešitev pričakujejo oddano prilogo) samodejno ovrednotena po kriterijh, ki jih predhodno določimo učitelji. Orodje nam omogoča tudi pripravo vprašanj znotraj urejevalnika besedil, v katerega lahko kopiramo vprašanja, ki jih imamo že pripravljena (npr. v Wordovi datoteki). V kolikor pa imamo na računalniku pripravljeno končno obliko izpita, ga lahko v .pdf formatu uvozimo kar v orodje in ga tudi takšnega podamo študentom v reševanje. V zadnjih dveh primerih moramo učitelji posamezen izpit ovrednotiti ročno (izven orodja). Poleg pripravljanja vprašanj se moramo odločiti še, katere informacije potrebujemo od študentov ob prijavi na izpit v orodju Exam.net (npr. ime in priimek ter e-naslov in telefonska številka študenta, ime učitelja) ter ali želimo omogočiti anonimno reševanje izpitov, kar pripomore k bolj objektivnemu vrednotenju znanja študentov. Prav tako moramo določiti, katere učne pripomočke, gradiva in orodja študentom dovolimo uporabljati tekom reševanja izpita (npr. dodatne priloge, računalo, risalne površine, pomožne formule, oddaja rešitev, ki so jih študenti pisali na list papirja) ter definirati nivo varnosti reševanja izpitov (npr. uporaba SEBa, TaTa), s katerim študentom skušamo (vsaj do določene mere) onemogočiti različne oblike golufanja. Potem, ko je izpit pripravljen, ga lahko aktiviramo in podamo študentom v reševanje. Orodje nam omogoča tudi prilagoditev posameznega izpita potrebam določenega študenta. Študenti morajo ob prijavi na izpit vnesti kodo, ki jim jo posredujemo učitelji, in zahtevane osebne podatke. Učitelji lahko tekom izpita spremljamo reševanje posameznega študenta ter odgovarjamo na morebitna vprašanja, ki jih lahko pošljejo preko klepeta. Po zaključku izpita lahko učitelji dostopamo do vseh oddanih nalog s strani študentov ter jih tudi shranimo na računalnik za nadaljnje pregledovanje in posredovanje študentom, saj le-ti po zaključku izpita ne dostopajo več do lastnih rešitev.
Orodje Exam.net je plačljivo orodje, ki omogoča brezplačno poskusno različico za določen čas.
Nekatere članice Univerze v Ljubljani so se v času študija na daljavo zaradi epidemije Covid-19 odločile za uporabo licenčne različice orodja, kar pomeni, da lahko visokošolski učitelji in sodelavci zainteresiranih članic orodje uporabljamo s prijavo z univerzitetno digitalno identiteto.
Orodje lahko v pedagoški proces vključimo na različne načine:
SUMATIVNO VREDNOTENJE ZNANJE – z orodjem lahko pripravimo in izvedemo izpit na daljavo ob zaključku predmeta in s tem ovrednotimo znanje študentov. Med izvedbo izpita lahko spremljamo študente, po zaključku izpita pa lahko dostopamo do vseh rešitev in odgovorov študentov.
FORMATIVNO SPREMLJANJE ZNANJA – za študente pripravimo naloge in druge aktivnosti, s katerimi lahko sproti, tekom izvedbe študijskega procesa, preverimo razumevanje študijske vsebine. Reševanje nalog lahko načrtujemo pred izvedbo predavanj za preverjanja predznanja in/ali razumevanja že predelane študijske vsebine, ki je pomembna za razumevanje nadaljnjih konceptov. Naloge lahko študenti rešujejo tudi med ali po predavanjih za sprotno preverjanja razumevanja predelane študijske vsebine.
USTNO VREDNOTENJE ZNANJE – z orodjem lahko podpremo tudi izvedbo ustnih izpitov, kjer študentu ustno postavimo vprašanje (v živo ali preko videokonferenčnega sistema), odgovor pa študent zapiše v za to namenjen prostor v orodju. Na takšen način imamo zabeležene odgovore študentov tudi po zaključku ustnega izpita.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Ne, orodje ne ponuja že pripravljenih primerov ustvarjenih izpitov, ki bi jih lahko kopirali, uredili in uporabili.
Pri uporabi orodja so nam lahko v pomoč videovodiči na spletni strani orodja: https://exam.net/training.
Tekom ustvarjanja izpitov znotraj orodja Exam.net nam je ponujena podpora preko zavihka “Support”, kjer lahko dostopamo do vodičev za uporabo orodja in kontaktov, na katere se lahko obrnemo v primeru dodatnih vprašanj.
Orodje nam ne omogoča komuniciranja z drugimi uporabniki oz. visokošolskimi učitelji in sodelavci. Lahko pa komuniciramo s študenti preko klepeta med izvedbo izpita, medtem ko spremljamo reševanje nalog.
Orodje nam omogoča deljenje pripravljenih izpitov z drugimi visokošolskimi učitelji in sodelavci. Ko delimo izpit z drugimi sodelavci, lahko le-ti preko svojega uporabniškega vmesnika dostopajo do izpita, uredijo oz. dopolnijo vprašanja (izpita z vprašanji, kjer so odgovori samodejno ovrednoteni, sodelovalno urejanje ni možno) in ga podajo študentom v reševanje (z isto vstopno kodo). V tem primeru lahko vsi visokošolski učitelji in sodelavci, s katerimi je deljen izpit, hkrati sproti spremljamo reševanje izpita s strani študentov. Poleg tega pa lahko izpit, ki je deljen z nami, podvojimo in ga uredimo po svoje ter ga uporabimo le s svojimi študenti. Deljenje izpita z drugimi nam pride prav v primeru naše odsotnosti v času izvajanja izpita, saj nas na takšen način lahko nadomesti sodelavec/ka. Prav tako lahko izpit delimo z drugimi sodelavci (npr. asistenti), ko želimo večji nadzor nad izvajanjem izpita na daljavo.
V osnovi orodje ni namenjeno spodbujanu refektivne prakse, a kljub temu lahko z orodjem pripravimo vprašanja, ki nam omogočajo pridobivanje povratnih informacij s strani sodelavcev in/ali študentov ter na podlagi analize odgovorov pridobimo informacije o lastnem poučevanje. Na podlagi rezultatov lahko prilagodimo nadaljnje poučevanje.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje Exam.net ni namenjeno iskanju virov, ki jih bi lahko vključili v pedagoški proces, in nam tudi tega ne omogoča. Ponuja nam zgolj vodiče in navodila za uporabo orodja, med katerimi lahko poljubno brskamo.
Z orodjem lahko ustvarjamo izpite, ki jih nato tudi podamo v reševanje študentom. Izpit lahko pripravimo na različne načine. Prvi način je preko dodajanja izpita v PDF obliki (ang. Use a PDF file). V kolikor imamo izpit pripravljen v .pdf formatu, ga lahko kar uvozimo v orodje, mu uredimo še nekatere dodatne nastavitve in izpit je pripravljen za reševanje. Drugi način je priprava izpita z uporabo urejevalnika besedil (ang. Write exam questions), v katerega lahko vnesemo (oz. kopiramo) vprašanja, ki jih imamo že zasnovana npr. v kakšni Wordovi datoteki. Tretja možnost je priprava izpitnih vprašanj z uporabo predlog vprašanj, kjer so odgovori študentov samodejno ovrednoteni (ang. Auto-marked exams). Na takšen način lahko pripravimo vprašanja z več možnimi odgovori, vprašanja tipa kratek odgovor, vprašanja odprtega tipa in naloge, kot so vstavljanje manjkajočih besed, povezovanje pravilnih odgovorov in možnost podajanja rešitev v obliki priloge.
Vsak ustvarjen izpit v orodju Exam.net lahko kopiramo, uredimo in ponovno uporabimo za vrednotenje znanja študentov. V kolikor želimo, lahko izpite delimo tudi s sodelavci preko e-naslovov (e-naslov, s katerim so prijavljeni v orodje Exam.net). Sodelavci lahko deljen izpit kopirajo, uredijo in uporabijo pri svojem predmetu. Pri tipu izpita, kjer vprašanja vnašamo ročno oz. jih kopiramo iz Worda, se nam pri urejanju lahko pridružijo drugi učitelji ter uredijo obstoječa vprašanja ali dodajo svoja. Izpit lahko s sodelavci delimo tudi za skupno uporabo oz. pomoč pri spremljanju študentov tekom izpita s strani več oseb.
Vsak izpit, pripravljen z orodjem Exam.net, je zaščiten s ključem, ki ga študent potrebuje za dostop do izpitnih vprašanj. Poleg tega lahko izpit zaščitimo še z dodatnimi varnostnimi ukrepi, s katerimi lahko (vsaj delno) omejimo različne možnosti goljufanja med reševanjem izpita. Tako lahko pri reševanju izpitov zahtevamo uporabo varnega brskalnika SEB ali TaT ter pri tem tudi določimo, kaj se zgodi, če sistem zazna, da je študent zapustil izpitni prostor.
Kot že omenjeno v zgornjih točkah, lahko izpite delimo z drugimi visokošolskimi učitelji in sodelavci, ki prav tako uporabljajo orodje Exam.net. Deljenje izpita s študenti pa poteka po drugačnem postopku. Študent, ki želi opravljati izpit v orodju Exam.net, mora obiskati spletno stran https://exam.net, kjer v polje “Student Exam Key” vnese ključ oz. kodo, ki jo prejme od učitelja. V naslednjem koraku mora študent izpolniti še nekatere podatke, ki jih zahtevamo učitelji pred reševanjem izpita.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje Exam.net omogoča izvedbo sprotnega in/ali končnega vrednotenja znanja študentov na daljavo. Izvedba izpita na daljavo lahko poteka na različne načine. Z orodjem lahko študentom podamo v reševanje izpit z vprašanji in nalogami, ki jih študenti rešujejo kar znotraj orodja Exam.net. Izpit je lahko izveden tudi na način, da študenti z uporabo orodja dostopajo do vprašanj in nalog, ki pa jih opravijo na tradicionalni način, na list papirja. V tem primeru študenti rešitve na papirju poslikajo in oddajo s pomočjo orodja Exam.net. Učitelji lahko z orodjem izvedemo tudi ustni izpit, pri čemer študent orodje uporablja za zapis odgovora na ustno postavljeno vprašanje (npr. preko videokonferenčnega sistema Zoom, MS Teams, BBB, Webex), nam pa je orodje v pomoč pri spremljanju in shranjevanju odgovorov.
Orodje v osnovi ni namenjeno vodenju, vendar kljub temu omogoča nekatere možnosti le-tega. Ena izmed takšnih možnosti je uporaba klepeta med opravljanjem izpita v orodju. Klepet lahko študenti uporabijo v primeru dodatnih vprašanj, ki se jim pojavijo med opravljanjem izpita. Na takšen način lahko učitelji usmerimo študenta oz. mu pomagamo pri morebitnem nerazumevanju izpitnih vprašanj ali nalog.
Orodje ni namenjeno sodelovalnemu delu in učenju, zato tudi ne omogoča vključevanja aktivnosti, ki bi spodbujale sodelovanje med študenti ali študenti in učiteljem.
Orodje ni namenjeno samoregulativnemu učenju in ne ponuja aktivnosti, s katerimi bi lahko pri študentih spodbudili samouravnavanje lastnega učenja.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje je namenjeno vrednotenju znanja na daljavo in ga lahko uporabimo tako za sprotno kot tudi za končno vrednotenje znanja. Učitelji v orodju ustvarimo izpit in ga podamo v reševanje študentom. Študenti s pomočjo orodja dostopajo do vprašanj in nalog, ki jih rešujejo kar neposredno v orodju ali pa rešitve zapisujejo na list papirja, jih poslikajo in prenesejo v orodje. Način reševanja izpita je odvisen od priprave izpita. Ko študenti opravijo vse naloge, oddajo svoje rešitve in z izpitom zaključijo. Po tem študenti nimajo več dostopa do oddanega izpita. Končno vrednotenje izpitov, kjer ni predvideno samodejno vrednotenje (izpiti tipa: No digital exam questions, Use a PDF file, Write exam questions) ne poteka preko okolja Exam.net in v osnovi okolje ni namenjeno podajanju povratnih informacij o uspešnosti reševanja. Učitelji pa lahko omogočimo anonimno reševanje izpita, kjer se podatki o študentih anonimizirajo in si jih lahko prikažemo šele po tem, ko naloge že ovrednotimo (neodvisno od orodja) in s tem opravimo bolj objektivno ocenjevanje. Exam.net predvideva ocenjevanje samo pri uporabi vnaprej pripravljenih predlog vprašanj (tip izpita, ki je poimenovan Auto-marked exams), kjer lahko učitelji dodamo različna pravila in kriterije za ovrednotenje ter povratne informacije.
Orodje ne podpira analize dokazov učenja, lahko pa učitelji dostopamo do odgovorov in rešitev, ki so jih študenti oddali. Odgovore posameznega študenta lahko shranimo na računalnik v Word in/ali PDF obliki ali pa jih prenesemo v oblačne storitve Google Drive ali OneDrive. Vsi podatki o izvedenem izpitu se ohranijo tudi v orodju Exam.net. Po 180 dneh se izpit shrani v arhiv, ki nam ga ponuja orodje.
Orodje v osnovi ne podpira podajanja povratnih informacij po izvedbi izpita, saj študenti po zaključku izpita nimajo več dostopa do izpitnega prostora, posledično tudi ne do oddanih odgovorov in rešitev. Učitelji lahko odgovore študentov shranimo in jim posredujemo povratne informacije preko drugih komunikacijskih kanalov (npr. e-pošta, Moodle, MS Teams) izven orodja Exam.net.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje spodbuja dostopnost in inkluzijo, saj nam omogoča določene prilagoditve opravljanja izpita na daljavo glede na potrebe in omejitve študentov. Študentu s posebnim statusom lahko pripravimo ločen izpit s posebno kodo, v katerem lahko prilagodimo vprašanja in naloge, omogočimo uporabo podpornih gradiv (npr. zvočne datoteke, dodatni viri) in dodatnih aplikacij (npr. orodje za risanje, računalo, matematične in/ali kemijske formule, Geogebra, Desmos, Python, JavaScript) ter prilagodimo način izvedbe (vpisovanje odgovorov neposredno v izpitni prostor znotraj orodja, reševanje izpita na list papirja z oddajo rešitev v izpitni prostor v obliki priloge (npr. slika), ustno postavljanje vprašanj in vpisovanje odgovorov v izpitni prostor znotraj orodja). Orodje nam omogoča tudi uporabo istega izpita pri vseh študentih, znotraj katerega lahko posameznemu študentu prilagodimo čas reševanja in mu omogočimo uporabo podpornih aplikacij, kot so prevajalnik (tudi iz ali v slovenski jezik), orodje za iskanje sinonimov (samo v angleškem jeziku), bralnik besedila (le v nekaterih jezikih) in snemalnik zvoka.
Z orodjem lahko izpite, naloge in vprašanja pripravimo na način, da z njimi spodbudimo diferenciacijo in personalizacijo. Naloge lahko razporedimo od najbolj osnovnih do bolj zahtevnih, pri čemer lahko (določenim ali vsem) študentom ponudimo uporabo podpornih gradiv ali aplikacij, ki so jim lahko v pomoč pri reševanju nalog. Pri posameznemu študentu lahko upravljamo s časom za reševanje nalog. Reševanje nalog lahko za posamezne študente predčasno zaključimo ali pa ga podaljšamo. V primeru spodbujanja personalizacije lahko za posameznega študenta pripravimo prilagojene naloge, do katerih lahko z določenim ključem dostopa le izbran študent.
Orodje spodbuja aktivno vključevanje študentov, saj s pomočjo orodja samostojno opravljajo naloge za preverjanje in vrednotenja znanja. Pri tem so študentom lahko v pomoč številne dodatne aplikacije in gradiva, če jih predhodno omogoči učitelj. Z reševanjem nalog študenti pokažejo svoje znanje.
Orodje podpira tako kombiniran kot tudi študij na daljavo, saj omogoča izvedbo izpitov na daljavo. Pri tem je potrebno študentom predhodno podati podrobna navodila o poteku izpita na daljavo, jih opozoriti na pravila, ki se jih morajo držati za nemoten potek izpita, ter jim (opcijsko) ponuditi tudi predhodno testiranje izpitnega prostora.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Z orodjem lahko za študente pripravimo aktivnosti, s katerimi spodbujamo razvoj informacijske in medijskepismenosti. Za to lahko uporabimo različne možnosti predstavitve vsebine, pri katerih od študentov zahtevamopovzemanje vsebine, kritični razmislek in ovrednotenje zanesljivosti predstavljenih podatkov, analiziranje prebranihinformacij ipd.
Študenti lahko z orodjem spodbudijo razvoj lastnih komunikacijskih spretnosti, saj imajo možnost uporabe klepeta znotraj izpitnega prostora. Preko klepeta lahko komunicirajo z učiteljem in s tem tudi razvijajo osnovne komunikacijske spretnosti. Komunikacijska spretnost pa se lahko izraža tudi v podajanju odgovorov na vprašanja in oblikovanju rešitev na podano nalogo.
Študenti lahko znotraj orodja oblikujejo lastne rešitve podanega problema in/ali nalog. V kolikor omogočimo, so jim lahko pri tem v pomoč dodatne aplikacije, kot so orodja za risanje, programiranje, matematična orodja ipd.
Zaradi možnosti uporabe različnih ravni varnega reševanja izpita, orodje študente spodbudi k samostojnemu reševanju nalog, izkazovanju lastnega znanja ter podajanju rešitev, ki jih študent oblikuje sam.
Zaradi možnosti uporabe različnih ravni varnega reševanja izpita, orodje študente spodbudi k odgovorni rabi, saj morajo poskrbeti za upoštevanje pravil reševanja izpita z varnim brskalnikom in pri tem prevzeti odgovornost v primeru zapuščanja varnega brskalnika tekom izvajanja izpita.
Orodje omogoča, da študentom zastavimo različna vprašanja, naloge in tudi probleme, ki jih lahko rešujejo s pomočjo dodatnih aplikacij znotraj orodja. Reševanje problemov lahko sproti spremljamo in študente po potrebi tudi usmerjamo preko klepeta.