Adobe Photoshop je profesionalno orodje za obdelavo fotografij ter videoposnetkov in je del okolja Adobe Creative Cloud. Z orodjem lahko oblikujemo plakate, letake, brošure, urejamo fotografije, spreminjamo ozadja, zameglimo dele fotografij, upravljamo z več plastmi, spreminjamo barve in še mnogo več. Orodje omogoča shranjevanje dokumentov v oblaku in tako dostop do le-teh preko računalnika ali iPada, prav tako pa lahko izdelke delimo z drugimi in jih tudi sodelovalno urejamo. Gradiva lahko izvozimo v številnih formatih, kot so .png, .jpg, .pdf ali .psd, ki nam omogoča tudi kasnejše urejanje dokumenta. Za lažje delo z orodjem so na spletni strani dostopni številni vodiči, tako za začetnike kot tudi za bolj izkušene uporabnike, s pomočjo katerih lahko orodje spoznamo oz. se naučimo tudi naprednejših funkcij.

Orodje ne ponuja možnosti brezplačne uporabe, na voljo nam je le brezplačno 7-dnevno preizkušanje orodja. Več o licencah si lahko preberete na spletni strani: https://www.adobe.com/products/photoshop/compare-plans.html.
Obstaja tudi alternativno orodje, ki omogoča brezplačno ustvarjanje fotografij, kolažov, letakov ipd. in sicer orodje Adobe Express. Prav tako sta na voljo brezplačni orodji za mobilne naprave in sicer Photoshop Express za urejanje in deljenje fotografij ter Photoshop Camera, ki ponuja številne filtre pri zajemu fotografij. Obe aplikaciji delujeta tako na napravah z operacijskim sistemom Android kot tudi iOS.
Orodje Adobe Photoshop lahko v pedagoškem procesu vključimo na različne načine:
- PREDSTAVITEV VSEBINE – orodje nam omogoča predstavitev vsebine na različne načine, saj lahko le-to predstavimo v obliki plakatov, brošur, letakov ipd. Gradivo lahko podamo študentom v pregled pred prihodom v predavalnico, med samo izvedbo pedagoškega procesa na daljavo ali pa kot dodatno gradivo po izvedbi. Gradivo lahko delimo s študenti na več načinov, npr. preko spletne povezave (v kolikor imajo uporabniški račun) ali pa gradivo naložimo na spletno učilnico, spletno stran, poljuben komunikacijski kanal ipd.
- USTVARJANJE GRADIV S STRANI ŠTUDENTOV – aktivnosti lahko zasnujemo v obliki aktivnega dela študentov, kjer morajo le-ti pripraviti določeno gradivo.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Ob pričetku ustvarjanja gradiva lahko odpremo prazen dokument ali pa izbiramo med že številnimi predpripravljenimi predlogami, ki nam lahko olajšajo delo in pomagajo pri pripravi gradiva.
Na voljo so številni vodiči za lažje delo z orodjem, ki so dostopni na spletni strani orodja (https://helpx.adobe.com/photoshop/tutorials.html). Izbiramo lahko med vodiči za spoznavanje z orodjem in predstavitvijo osnovnih funkcij, si ogledamo navodila za osnovno urejanje fotografij, upravljanje s plastmi, odstranjevanje objektov, prav tako pa si lahko ogledamo namige in trike za delo z aplikacijo na iPadu, navodila za pomoč pri začetku uporabe aplikacije Photoshop Camera in še mnogo več.
Znotraj orodja je na voljo zavihek Help, kjer lahko dostopamo do vodičev, omenejnih v prejšnji točki.
Orodje omogoča sodelovanje med uporabniki, saj lahko k urejanju dokumentov v oblaku povabimo tudi druge pedagoge ter pridobimo tudi povratno informacijo.
Orodje spodbuja strokovno sodelovanje in urejanje gradiva preko deljenja dokumentov v oblaku.
Orodje samo po sebi ni namenjeno pridobivanju povratnih informacij s strani različnih deležnikov, npr. študentov.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje ne omogoča iskanja med izdelki uporabnikov, lahko pa izbiramo med digitalnimi viri v obliki vodičev ter predlog, dostopnih na spletni strani oz. v samem orodju.
Orodje omogoča ustvarjanje digitalnih virov in sicer urejanje fotografij. Le-te lahko obrežemo, spreminjamo kontrast, dodajamo ali odstranjujemo elemente ipd.
Orodje ponuja modificiranje različnih predlog, ki jih lahko poljubno urejamo.
Orodje omogoča upravljanje oz. zaščito določenega dela slike, kjer lahko občutljivo vsebino zameglimo. Svoje izdelke pa lahko zaščitimo tudi z dodajanjem npr. vodnega žiga (t.i. watermark) ali z dodajanjem slike, ki nakazuje na zaščito z licenco.
Orodje omogoča deljenje gradiva preko guma Share, kjer lahko osebam, s katerimi želimo deliti gradivo, pošljemo povezavo do datoteke ali pa vpišemo njihove e-naslove. Odločimo se, ali bodo pedagogi, s katerimi gradivo delimo, lahko le-to komentirali in/ali si shranili kopijo gradiva ter ga urejali.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje Adobe Photoshop lahko v pedagoškem procesu vključimo na različne načine:
- PREDSTAVITEV VSEBINE – orodje nam omogoča predstavitev vsebine na različne načine, saj lahko le-to predstavimo v obliki plakatov, brošur, letakov ipd. Gradivo lahko podamo študentom v pregled pred prihodom v predavalnico, med samo izvedbo pedagoškega procesa na daljavo ali pa kot dodatno gradivo po izvedbi. Gradivo lahko delimo s študenti na več načinov, npr. preko spletne povezave (v kolikor imajo uporabniški račun) ali pa gradivo naložimo na spletno učilnico, spletno stran, poljuben komunikacijski kanal ipd.
- USTVARJANJE GRADIV S STRANI ŠTUDENTOV – aktivnosti lahko zasnujemo v obliki aktivnega dela študentov, kjer morajo le-ti pripraviti določeno gradivo.
Orodje ni namenjeno vodenju pedagoškega procesa.
Za študente lahko pripravimo aktivnosti, kjer morajo le-ti sodelovalno pripraviti določeno gradivo. Tako licenčna različica orodja, Adobe Photoshop, kot tudi brezplačna, Adobe Express, študentom omogoča sodelovalno urejanje dokumenta.
Orodje ni namenjeno samoregulativnemu učenju.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje ni namenjenu vrednotenju znanja.
Orodje ni namenjeno zbiranju rezultatov in analizi dokazov.
Orodje ni namenjeno podajanju povratnih informacij študentov, omogočeno je le podajanje komentarjev pri deljenju gradiva.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje omogoča uporabo simulatorja barvne slepote, kjer lahko uporabniki preverijo slike s pomočjo Color Universal Design (CUD), ki zagotavlja natančno posredovanje grafičnih informacij ljudem z različnimi težavami vida, vključno z ljudmi z barvno slepoto.
Orodje v določeni meri spodbuja diferenciacijo oz. personalizacijo, saj lahko za študente pripravimo raznolika gradiva, npr. prilagodimo kontrast barv, kar bo omogočalo lažje branje oz. zaznavanje gradiva za študente s težavami vida.
Pripravimo lahko raznolike aktivnosti za študente, kjer morajo le-ti pripraviti gradiva, ter jih s tem aktivno vključimo v pedagoški proces.
Študenti lahko gradiva pripravijo tudi pred ali po predavanjih oz. vajah, individualno ali pa skupinsko, saj orodje omogoča sodelovalno urejanje gradiv.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Študenti si lahko pri pripravi gradiv pomagajo z iskanjem virov/slik po spletu, kjer morajo najprej ovrednotiti verodostojnost najdenih informacij oz. virov ter jih nato obdelati oz. uporabiti pri izdelavi svojega gradiva.
Orodje primarno ni namenjeno komunikaciji med študenti, lahko pa le-ti sodelujejo pri pripravi gradiva in pri tem komunicirajo preko pisanja komentarjev.
Orodje spodbuja razvoj vsebin pri študentih, saj lahko le-ti pripravijo različne vrste gradiv, npr. letake, plakate ipd. Študenti morajo biti pri tem pozorni na avtorske pravice, dovoljenja in navajanje virov pri uporabi tujih gradiv ter tudi na zaščito svojih izdelkov.
Orodje samo po sebi ne spodbuja razmisleka o varnosti in dobrem počutju.
Orodje samo po sebi ne spodbuja razmisleka o odgovorni rabi, lahko pa pripravimo aktivnosti, kjer študenti sami pripravijo gradivo ter pri tem razmislijo, kakšne informacije (npr. osebne podatke) lahko uporabijo.
Orodje v osnovi ni namenjeno reševanju problemov.