Orodje Iorad je namenjeno ustvarjanju interaktivnih vodičev korak-za-korakom, s katerimi lahko ustvarimo različna navodila za uporabo določenih orodij (npr. videosrečanja v MS Teams), postopkov (npr. oddaja naloge v spletni učilnici Moodle) ipd. Ustvarjanje vodiča je enostavno, saj orodje posname vsak naš klik/korak, ki mu lahko kasneje dodamo tudi besedilo v pisni ali zvočni obliki. Pri tem se sami odločimo, ali želimo posneti celoten zaslon ali le manjše okno.
Vodiče lahko učitelji uporabimo v neposrednemu stiku s študenti, lahko pa tudi v hibridnem načinu študija, študiju na daljavo ali pri kombiniranem študiju, saj lahko gradivo enostavno delimo s študenti preko URL povezave, študenti pa lahko do le-tega dostopajo brez registracije preko računalnika ali mobilnih naprav.
Pri ogledu gradiva ima študent na voljo več možnosti: 1) gradivo si lahko ogleda na interaktiven način, pri čemer se na naslednji korak premakne s klikom (možnost Poskusi); 2) korake si lahko prikaže enega pod drugim v obliki seznama in se med njimi premika s pomočjo drsnika (možnost Oglejte si); 3) koraki se lahko prikazujejo sami v obliki videa (možnost Pazi); 4) vodič si lahko študent prenese na računalnik v .pdf obliki (možnost Print It v plačljivi različici). Dodatno lahko študentom omogočimo tudi 5) ogled gradiva v obliki reševanja kviza, kjer morajo študenti sami klikati na pravilno mesto (možnost Kviz) ali pa 6) korake izvedejo v »živo« (možnost Naredi) na realni vsebini.

V brezplačni različici lahko ustvarimo interaktivne vodiče s snemanjem korakov na spletu ali na namizju računalnika, v posameznem koraku označujemo dele, vnašamo besedila in URL povezave, izbiramo način interaktivnosti ipd. Brezplačna različica je omejena z uporabo nekaterih funkcionalnosti, kot je izvoz vodiča v video in PDF obliki, dodajanje zvoka ipd. Za več informacij obiščite spletno stran https://www.iorad.com/pricing/personal.
Orodje in ustvarjene interaktivne vodiče lahko v pedagoškem procesu uporabimo na različne načine in sicer v okviru:
- Kombiniranega/ obrnjenega učenja – Pripravimo lahko interaktivno gradivo, ki si ga morajo študenti ogledati pred izvajanjem študijskega procesa na predavanjih/vajah. S tem jih lahko seznanimo z obravnavano vsebino ali orodjem, ki ga bomo nato skupaj obravnavali/uporabljali.
- Študija na daljavo – Gradivo lahko enostavno delimo s študenti preko povezave/vdelave na spletno stran, zato je primerno tako za delo v živo kot tudi za študij na daljavo, saj je možen ogled le-tega preko računalnika in pametnih naprav ter tako dostopen povsod. Potrebna je le internetna povezava.
- Učne analitike – Orodje nam omogoča vpogled v poročilo v .csv formatu, v katerem vidimo (v primeru, da se študenti v orodje registrirajo), ali so si študenti gradivo ogledali ter koliko časa so za ogled porabili.
- Ustvarjanja – tudi študente lahko spodbudimo k ustvarjanju vodičev za uporabo in izvedbo različnih postopkov z uporabo brezplačne različice orodja (v brezplačni različici lahko študenti ustvarijo neomejeno število vodičev).
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Iorad uporabnikom preko zavihka More in izbire Resources nudi vpogled v pripravljene primere, seznam pogosto postavljenih vprašanj, YouTube kanal s posnetki uporabe orodja Iorad ter kontakt za postavljanje vprašanj razvijalcem.
Orodje omogoča dostop do številnih vodičev za pomoč pri uporabi. Do njih lahko dostopamo preko gumba, ki se nahaja desno spodaj (točka 1. na sliki). Gumb je dostopen tako med urejanjem ustvarjenega vodiča kot tudi iz uvodne strani, kjer se nahaja seznam vseh naših vodičev. V oknu »Search Help« lahko pomoč poiščemo z vpisovanjem ključnih besed ali pa tutorial poiščemo iz seznama. Na voljo so številni vodiči o samem uporabniškem računu, ustvarjanju vodiča, nadzorni plošči, urejanju vodičev ipd. Po izbiri želene vsebine (točka 2.) se odpre vodič za pomoč.
Tudi na YouTube kanalu se nahajajo vodiči za pomoč pri ustvarjanju gradiv. Na voljo so npr. videoposnetki za spoznavanje z orodjem Iorad; videoposnetki za ustvarjanje in vdelavo vodičev v različna orodja.
Postopek zajema zaslona je zelo enostaven, saj moramo samo pritisniti na gumb za začetek; nato se ustvari slika za vsak klik, ki ga izvedemo; zajem pa končamo s ponovnim klikom na gumb, s katerim smo predhodno začeli snemanje. Pri samem urejanju vodiča pa so nam nato v pomoč vodiči.
Orodje ni namenjeno komuniciranju in sodelovanju.
Licenčna različica orodja nam omogoča, da z drugimi visokošolskimi učitelji in sodelavci sodelovalno ustvarjamo in dopolnjujemo interaktivne vodiče.
Orodje samo po sebi ni namenjeno pridobivanju povratnih informacij s strani različnih deležnikov, npr. študentov. Imamo pa učitelji vpogled v reševanje študentov, saj v poročilu vidimo, kdaj so si študenti nazadnje ogledali gradivo, v kateri možnosti (npr. poskusi, oglejte si), koliko časa so pri tem porabili ter do katerega koraka so si gradivo ogledali.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Do določene mere orodje učitelju omogoča iskanje in izbiro virov preko pripravljenih vodičev (z orodjem Iorad ter videoposnetkov na YouTubu), ki jih lahko uporabimo pri izvajanju pedagoškega procesa.
Orodje omogoča ustvarjanje digitalnih virov oz. interaktvinih vodičev. Ustvarjanje je precej enostavno, saj moramo dejanje, za katerega želimo posneti vodič, le izvesti. Želimo npr. ustvariti vodič, kjer študentom pokažemo, kako urejajo wiki stran v spletni učilnici Moodle. Zajem zaslonske slike pričnemo s klikom na gumb Capture, izvedemo postopek dodajanja vsebine na wiki v spletni učilnici, ko želimo zaključiti z zajemom slik, pa kliknemo na utripajočo ikonico orodja Iorad, ki se pojavi v orodni vrstici brskalnika.
V kolikor uporabljamo namizno različico orodja, se gumb za pričetek in konec zajema zaslona nahaja desno spodaj.
Orodje omogoča urejanje že ustvarjenih vodičev (naših lastnih vodičev in tistih, ki so jih drugi delili z nami). Vodič lahko tudi podvojimo in ga po potrebi spremenimo, skrajšamo ali kakšen korak tudi dodamo.
Orodje omogoča urejanje ustvarjenih vodičev po kategorijah. Gradivo lahko s študenti delimo na več načinov (preko povezave ali pa vdelave npr. na spletno stran, v spletno učilnico). V kolikor so študenti ob pregledu gradiva v orodje prijavljeni, bomo na koncu dobili vpogled v njihovo reševanje v obliki poročila, ki si ga lahko izvozimo v .csv formatu in ga po želji preko drugih kanalov delimo s študenti. Orodje omogoča tudi zaščito oz. zakrivanje/zameglitev delov slik pri urejanju gradiva, npr. osebnih podatkov, kot so imena in priimki, elektronski naslovi ipd. (omejeno v brezplačni različici).
Orodje omogoča deljenje gradiva s kolegi (z licenco Institutions) s pravicami urejanja ter s študenti preko povzave ali vdelave (npr. spletna stran, spletna učilnica). Za ogled gradiva in tudi za urejanje lahko uporabljamo računalnik ali pa pametno napravo (telefon, tablica).
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Kombinirano/obrnjeno učenje – Pripravimo lahko interaktivno gradivo, ki si ga morajo študenti ogledati pred izvajanjem študijskega procesa na predavanjih/vajah. S tem jih lahko seznanimo z obravnavano vsebino ali orodjem, ki ga bomo nato skupaj obravnavali/uporabljali.
Študij na daljavo – Gradivo lahko enostavno delimo s študenti preko povezave/vdelave na spletno stran, zato je primerno tako za delo v živo kot tudi za študij na daljavo, saj je možen ogled le-tega preko računalnika in pametnih naprav ter tako dostopen povsod. Potrebna je le internetna povezava.
Učna analitika – Orodje nam omogoča vpogled v poročilo v .csv formatu, v katerem vidimo (v primeru, da se študenti v orodje registrirajo), ali so si študenti gradivo ogledali ter koliko časa so za ogled porabili.
Ustvarjanje – tudi študente lahko spodbudimo k ustvarjanju vodičev za uporabo in izvedbo različnih postopkov z uporabo brezplačne različice orodja (v brezplačni različici lahko študenti ustvarijo neomejeno število vodičev).
Orodje sicer ne omogoča komuniciranja s študenti, lahko pa z njim pripravimo vodiče z dodatno razlago, ki je študentom v pomoč pri delu in učenju.
Orodje ne omogoča sodelovalnega dela med študenti, ampak je ogled/ustvarjanje gradiva individualno.
Orodje študentom omogoča samoregulativno učenje. Uporabijo ga lahko za samovrednotenje (možnost Kviz), s čimer preverijo, koliko so si pri ogledu gradiva zapomnili (npr. prvič si gradivo ogledajo v obliki interaktivnega gradiva (možnost Poskusi), nato pa svoje znanje preizkusijo z možnostjo Kviz).
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Študenti lahko orodje uporabijo za samovrednotenje na način, predstavljen v prejšnji točki.
Orodje omogoča dostop do poročila, kjer je razvidno, ali si je študent gradivo ogledal (ter v kakšnem načinu – poskusi, oglejte si, kviz itd.) in koliko časa je za to potreboval.
Orodje samo ne omogoča podajanja povratnih informacij študentom v obliki npr. podajanja komentarjev na njihovo reševanje/ogled gradiva, lahko pa s študenti delimo analizo ogleda gradiv v .csv formatu preko drugih komunikacijskih kanalov. Prav tako lahko ustvarimo vodič, v katerem študentom podamo povratne informacije o njihovih izdelkih, dodatno razložimo odgovor na vprašanje v kvizu ipd.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje omogoča določene prilagoditve za študente s posebnim statusom. V vodičih lahko namreč spreminjamo barvo, posnamemo govor ali uporabimo računalniški govor, ki prebere napisano besedilo (avtomatski govor je mogoče generirati v skoraj 30 jezikih).
Orodje pa omogoča, da si napisano besedilo študent sam prevede v želeni jezik (v ozadju deluje Google Prevajalnik), kjer je na voljo več jezikov (preko 100) kot pri govoru in med njimi je tudi slovenščina. To stori tako, kot prikazuje spodnja slika (modra puščica). V vodiču se nato prevede besedilo na desni strani ter ukazi na sliki, npr. »Click -> Kliknite«. V kolikor imajo študenti težave pri premikanju naprej med koraki, si lahko gradivo odprejo v obliki seznama ali pa si gradivo shranijo kot .pdf datoteko.
Orodje omogoča naslavljanje različnih učnih stilov študentov, saj si lahko gradivo ogledajo v lastnem tempu, obliki ter kadarkoli in kjerkoli. Prav tako imajo možnost ponovnega ogleda gradiva in premikanja (nazaj) po korakih, če katere vsebine niso dobro razumeli.
Interaktivno orodje spodbuja študente, da si gradivo pozorneje ogledajo korak-po-koraku. V kolikor se v orodje prijavijo, dobimo tudi poimenski seznam in imamo tako vpogled v to, ali so si gradivo zares ogledali. Pripravimo lahko tudi aktivnosti, kjer morajo študenti sami pripraviti svoj vodič in ga deliti z vrstniki.
Gradivo, pripravljeno z orodjem Iorad, lahko s študenti delimo pred izvedbo pedagoškega procesa (npr. seznanjanje z določenim orodjem, prikaz postopka), tako da študenti znanje usvojijo pred prihodom na vaje/predavanja. Podobno lahko seveda gradivo uporabimo pri študiju na daljavo, kjer vodič preprosto delimo s študenti, ne glede na to ali se nahajajo v predavalnici ali doma.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Z orodjem Iorad lahko študenti najdejo vodiče, ki so javno objavljeni za uporabo določenega orodja/spletne strani. Poleg tega vidijo, da se da informacije o uporabi orodja strukturirati tudi v obliki vodiča z orodjem Iorad.
Orodje ni namenjeno komunikaciji med študenti ter primarno tudi ne razvijanju sodelovalnih spretnosti.
Orodje lahko spodbudi razvoj vsebin pri študentih, v kolikor le-ti pripravijo svoj vodič, saj morajo najprej preučiti postopek, ki ga želijo prikazati, nato pa vse skupaj še posneti, urediti ter deliti z vrstniki/učitelji.
Ob ustvarjanju vodiča morajo biti študenti pozorni na vsebino, ki jo prikazujejo. Namreč, razmisliti morajo o varnosti oz. varovanju predstavljenih podatkov, pri čemer ni dovoljeno razkrivati gesel, osebnih podatkov, seznamov študentov, telefonskih številk ipd. Čeprav orodje omogoča, da del slike zakrijemo, pa je v brezplačni različici ta možnost zelo omejena.
Ob ustvarjanju vodiča morajo biti študenti pozorni, da ne predstavljajo žaljive vsebine ali pa da ne razkrivajo komentarjev drugih oseb na kakšnem forumu, družbenih omrežjih ipd.
Orodje ni namenjeno reševanju problemov, lahko pa z njim prikažemo postopek reševanja problema.
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):