Medvrstniško podajanje povratnih informacij (ang. Peer Feedback)
… gre za aktivnost, v kateri študenti medsebojno vrednotijo delo vrstnikov ter jim podajajo (kritične) povratne informacije v povezavi z učnimi cilji, pričakovanji, ocenami ipd.
Aktivnost lahko uporabimo:
- kot dopolnitev povratnih informacij pedagoga,
- za spodbujanje sodelovalnega učenja,
- za gradnjo oz. krepitev študentovih sposobnosti presojanja, kritičnega komentiranja, prevzemanja odgovornosti za lastno delo ter spoštljivega izražanja,
- za refleksijo lastnega znanja in učenja ter znanja in učenja vrstnikov,
- za samouravnavanje lastnega učenja.
Osnovne informacije | |
---|---|
Število študentov: | tako za manjše skupine kot tudi večje število študentov (50) |
Čas za pripravo aktivnost: | 10–25 minut |
Trajanje aktivnosti: | 15–40 minut |
Kdaj nam lahko aktivnost pride prav: | seminarji, vaje, spletno okolje, študij na daljavo |
Letnik študija: | različno |
Segment predavanja: | osrednji del srečanja, zaključek srečanja |
Učni cilji (po Bloomovi taksonomiji): | raven vrednotenja |
Vrednotenje: | formativno (sprotno) vrednotenje, medvrstniško vrednotenje |
Aktivnost medvrstniškega vrednotenja ni koristna le zaradi povratnih informacij, ki jih študenti prejmejo, ampak zaradi celotnega procesa, ki se pri tem odvija. Pri podajanju povratnih informacij ter vrednotenju dela vrstnikov se morajo študenti namreč poglobiti v merila vrednotenja in pregledano vsebino, s čimer učinkoviteje razmišljajo tudi o lastnem delu oz. znanju.
Načinov izvedbe aktivnosti je veliko, v nadaljevanju predstavljamo postopek izvedbe medvrstniškega podajanja povratnih informacij na pisne naloge, ki jih pripravijo študenti. Z manjšimi prilagoditvami lahko postopek uporabimo tudi v drugačnih primerih (npr. izdelava gradiv, usmerjanje pri pripravi seminarske naloge, komentiranje izvedbe predstavitve ali izdelave gradiv). Podajanje povratnih informacij s strani študentov v tem primeru nadomešča podajanje povratnih informacij s strani pedagoga:
- pedagog lahko za bolj učinkovito podajanje povratnih informacij pripravi kriterije, ki jih morajo pri pregledu opazovati študenti pregledovalci,
- pedagog študentom predstavi aktivnost medvrstniškega podajanja povratnih informacij,
- vsak posamezen študent pripravi osnutek lastnega dela in ga odda s pomočjo IKT,
- pedagog razdeli pripravljene izdelke v pregled študentom; pri tem se ponavadi odloča o tem, ali bodo pregledi študentov anonimni ali ne, koliko študentov bo pregledalo posamezni prispevek ipd.,
- študenti pregledajo dodeljene izdelke in upoštevajoč vnaprej pripravljene kriterije podajo povratne informacije,
- študent na podlagi prejetih povratnih informacij ustvari končni izdelek.
Kot večino aktivnosti lahko tudi to po želji prilagodimo in se vanjo aktivno vključimo tudi pedagogi, npr. s pregledom, komentiranjem oz. dopolnjevanjem povratnih informacij, ki si jih med seboj podajajo študenti.
Aktivnost lahko oblikujemo tudi tako, da v izvedbo vključimo več stopenj medvrstniškega pregleda, npr. medvrstniško podajanje povratnih informacij na vsako posamezno fazo projektnega učnega dela, prav tako lahko povečamo število pregledovalcev na posameznega študenta.
Študenti lahko za podajanje povratnih informacij uporabijo različno IKT. V primeru pisnih izdelkov, pripravljenih npr. z orodjem MS Word ali MS PowerPoint, ali gradiv v .pdf formatu ipd., lahko študenti podajajo povratne informacije v obliki komentarjev kar znotraj samih gradiv.
Podobno lahko za podajanje povratnih informacij uporabimo številne aktivnosti v spletni učilnici Moodle, kot je ti. aktivnost delavnica, ki je namenjena medvrstniškemu vrednotenju znanja, ter tudi druge aktivnosti, kot so forum, slovar, naloga ipd., kjer lahko študenti komentirajo objave oz. izdelke študentov. Pri aktivnostih, kot sta delavnica in naloga, lahko pedagogi vnaprej pripravimo obrazec za vrednotenje ter študente pozovemo, da se pri podajanju povratnih informacij osredotočijo na opazovanje kriterijev, izpostavljenih v obrazcu za vrednotenje.
Različne obrazce za vrednotenje lahko pripravimo tudi s pomočjo drugih orodij, kot sta npr. Google (Slides, Docs, Jamboard) ter Microsoft (PowerPoint, Forms). Nekaj predpripravljenih obrazcev za vrednotenje, ustvarjenih z omenjenima orodjema, ki jih lahko uporabimo za pridobivanje idej pri uporabi aktivnosti v pedagoškem procesu, se nahaja na povezavi.
Vprašanja za pridobivanje povratnih informacij s strani vrstnikov lahko pripravijo tudi študenti sami. Izdelajo lahko npr. kviz, ki ga podajo vrstnikom v reševanje po izvedbi določene predstavitve, ali pa za pridobivanje povratnih informacij na izvedeno projektno delo, izdelano gradivo ali drugačno vrsto aktivnosti. Vprašanja lahko pripravijo z različno IKT, kot je npr. Padlet, Mentimeter, Socrative, Formative, Nearpod, Quizizz, Kahoot.
Za medvrstniško vrednotenje študentov, podajanje anonimnih povratnih informacij, komentiranje (pedagogov) ipd. lahko uporabimo tudi okolje Teammates.
Spletišče Peerwise pa predstavlja repozitorij vprašanj, ki jih ustvarijo študenti, nanje odgovorijo, jih ovrednotijo ter o njih razpravljajo. Aktivnosti so anonimne, identiteto avtorjev lahko vidijo samo pedagogi, ki lahko neprimerne komentarje po potrebi izbrišejo.
Prilagamo nekaj primerov uporabe aktivnosti za medvrstniško podajanje povratnih informacij v pedagoškem procesu:
- Claire Ketnor, Amanda Shaker, Karishma Raghupati and Van Tien Pham. 2022. PeerWise: Students creating questions for their peers. MSOR Connections, 20(2), pages 37-49. https://doi.org/10.21100/msor.v20i2.1309
Članek opisuje pozitiven učinek ocenjevanja s pomočjo sistema PeerWise, ki študentom omogoča ustvarjanje vprašanj z več možnimi odgovori za druge študente, odgovarjanje na vprašanja ter s tem zagotavljanja povratnih informacij.
- Alison E. Kay, Judy Hardy and Ross K. Galloway. 2020. Student use of PeerWise: A multi-institutional, multidisciplinary evaluation. British Journal of Educational Technology, 51(1), pages 23-35. https://doi.org/10.1111/bjet.12754
Članek opisuje povezavo med sistemom PeerWise in uspešnostjo študentov pri izpitih ob koncu predmeta. Aplikacija namreč študentom omogoča ustvarjanje in odgovarjanje na vprašanja izbirnega tipa ter podajanje povratne informacije avtorjem vprašanj o kakovosti samega vprašanja.
- Ky-Anh Nguyen, Cherie Lucas and Delyse Leadbeatter. 2020. Student generation and peer review of examination questions in the dental curriculum: Enhancing student engagement and learning. European Journal of Dental Education, 24(3), pages 548-558. https://doi.org/10.1111/eje.12536
Avtorji v članku raziskujejo, kako sistem PeerWise za postavljanje vprašanj in odgovarjanje nanje s strani študentov povečuje njihovo zavzetost za učenje nevrologije.