Formative je spletno orodje, namenjeno sprotnemu preverjanju znanja študentov. Z orodjem lahko pripravimo preverjanja znanja, v katera lahko vključimo različne vsebine za ogled in branje (besedilo, avdio in video vsebine, slikovna gradiva, vdelane vsebine, belo tablo, .pdf in .doc dokumente) ter aktivnosti, ki jih rešujejo študenti (vprašanja različnih tipov, oddaja naloge v obliki zvočnega in/ali video posnetka, oddaja datotek v različnih formatih, ustvarjanje vsebine na beli tabli ipd.). Orodje nam omogoča deljenje aktivnosti s študenti, sprotno spremljanje reševanja aktivnosti in podajanje takojšnje povratne informacije. Vse to lahko organiziramo tudi znotraj posameznih skupin oz. razredov študentov, ki jih predhodno pripravimo znotraj orodja.

Orodje Formative je možno uporabljati tudi v brezplačni različici z omejenimi funkcionalnostmi. V brezplačni različici lahko v aktivnosti vključimo neomejeno število študentov, ki jih lahko razdelimo in organiziramo v razrede. Pripravimo lahko neomejeno število aktivnosti, v katere lahko vključimo vprašanja z enim ali več možnimi odgovori, odprta vprašanja s kratkimi odgovori, esejska vprašanja, belo tablo, orodja za risanje, vdelavo vsebine ali dodajanje vsebine v jpeg, png, gif, doc ali pdf formatu v velikosti največ 5MB. Študenti imajo možnost reševanja aktivnosti neodvisno od časa in kraja, pri čemer lahko njihovo reševanje spremljamo sproti. Nekatere naloge so ovrednotene avtomatsko, lahko pa jih ovrednotimo tudi ročno. Študentom lahko na rešene aktivnosti podamo povratno informacijo. Rešitve študentov lahko izvozimo v csv formatu ali kot Google razpredelnico. Aktivnosti, ki jih pripravimo z orodjem lahko delimo s svojimi sodelavci. V brezplačni različici lahko orodje integriramo s spletnimi okolji Google Classroom, Microsoft 365 in Clever.
V plačljivi različici nam orodje omogoča uporabo dodatnih funkcionalnosti, ki si jih lahko ogledate na spletni strani: https://www.formative.com/pricing
Orodje lahko vključimo v pedagoški proces na naslednje načine:
- Učiteljevo vrednotenje – Učitelj lahko s pomočjo orodja ustvari različne naloge, kot so vprašanja odprtega in zaprtega tipa ipd., in jih primerno ovrednoti. Naloge uporabi za sprotno preverjanje znanja študentov.
- Učna analitika – Orodje učitelju omogoča celovit pregled nad rezultati reševanja študentov. Dostopa lahko do statistike reševanja po posameznem študentu ali nalogi.
- Povratne informacije in načrtovanje – Za vsako rešeno nalogo lahko študent pridobi povratne informacije s strani učitelja in jih uporabi za nadaljnje načrtovanje učenja in dela.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Uporabniki lahko dostopamo do knjižnice že ustvarjenih aktivnosti, ki so jih pripravili drugi uporabniki orodja in jih javno delili. Ustvarjene aktivnosti lahko kopiramo, dodamo med svoje aktivnosti, jih preuredimo in uporabimo za lastne potrebe.
Vsakemu uporabniku je na spletni strani orodja (https://www.formative.com) dostopen »Training Center«, kjer so predstavljeni tečaji z videovodiči in webinarji na temo uporabe orodja Formative ter »Help Center« s pogostimi vprašanji in odgovori, predstavljenimi v obliki vodičev.
Tekom ustvarjanja gradiva nam ni na voljo dodatna podpora. Znotraj uporabniškega vmesnika lahko vedno uporabimo zavihek s podporo – videovodiči, klepet za podporo, seznam pogostih vprašanj in odgovorov.
Orodje nam znotraj uporabniškega vmesnika omogoča dostop do informacij o vseh uporabnikih znotraj iste organizacije, kjer lahko dostopamo do nekaterih njihovih podatkov (npr. ime, priimek, e-naslov) ter se po potrebi z njimi tudi povežemo.
Orodje nam omogoča, da pripravljene aktivnosti delimo javno, kar pomeni, da lastne aktivnosti ponudimo v uporabo tudi drugim uporabnikom orodja. Določene licence (Co-Teacher, Partner) omogočajo tudi soustvarjanje aktivnosti z drugimi učitelji, učitelje lahko vključimo v lastne skupine/razrede študentov ter s tem tudi omogočimo skupno ocenjevanje in pregled rezultatov.
V orodju lahko pripravimo tudi aktivnost v obliki ankete, kjer izberemo primerne tipe vprašanj (npr. vprašanja izbirnega tipa, vprašanja odprtega tipa). Dodamo takšna vprašanja, s katerimi bomo npr. s strani študentov in drugih učiteljev prejeli povratne informacije, na podlagi katerih bomo prilagodili nadaljnjo izvedbo pedagoškega procesa.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje nam omogoča iskanje med aktivnostmi, ustvarjenimi s strani drugih uporabnikov, iz različnih področjih poučevanja.
Orodje omogoča pripravo spletnih virov z namenom preverjanja znanja. Postopek ustvarjanja je zelo enostaven, saj najprej iz seznama izberemo poljubno vsebino ali vprašanje, ki ga želimo dodati. Nato pa izbrani element uredimo po predlogi. V en vir lahko dodamo več elementov.
Lastne vire lahko kopiramo, jih poljubno preuredimo in podamo v reševanje. Enako lahko naredimo tudi z aktivnostmi, ki so jih ustvarili drugi uporabniki in jih javno delili za nadaljnjo uporabo.
Orodje nam omogoča organizacijo pripravljenih aktivnosti v mape ali v posamezne skupine/razrede. Vsaka ustvarjena aktivnost z orodjem je zaščitena z imenom avtorja, tako da lahko vsak, ki uporabi ali rešuje našo aktivnost tudi ve, kdo jo je pripravil.
Aktivnosti, pripravljene z orodjem, lahko delimo s študenti na različne načine. V kolikor želimo, da se študenti priključijo v vlogi gosta (vnesejo zgolj svoje ime in priimek ob prijavi) je dovolj, da jim posredujemo kodo, ki jo morajo vnesti ob priključitvi v aktivnost. Druga možnost je deljenje aktivnosti znotraj posamezne skupine/razreda, do katere študenti dostopajo s prijavo v orodje. Aktivnost lahko delimo s pomočjo povezave, delimo jo lahko preko družbenih omrežij (npr. Facebook, Twitter) ali pa jo vdelamo na spletno stran zuporabo HTLM kode (npr. v spletno učilnico Moodle).
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje lahko vključimo v pedagoški proces na naslednje načine:
Učiteljevo vrednotenje – Učitelj lahko s pomočjo orodja ustvari različne naloge, kot so vprašanja odprtega in zaprtega tipa ipd., in jih primerno ovrednoti. Naloge uporabi za sprotno preverjanje znanja študentov.
Učna analitika – Orodje učitelju omogoča celovit pregled nad rezultati reševanja študentov. Dostopa lahko do statistike reševanja po posameznem študentu ali nalogi.
Povratne informacije in načrtovanje – Za vsako rešeno nalogo lahko študent pridobi povratne informacije s strani učitelja in jih uporabi za nadaljnje načrtovanje učenja in dela.
Orodje nam omogoča, da pregledamo rezultate študentov ter jim na posamezno aktivnost po potrebi podamo povratno informacijo v obliki komentarjev in jih na takšen način usmerimo in vodimo na pravo pot. Na podano povratno informacijo lahko študenti odgovorijo, s čimer jim je omogočeno, da podajo morebitna dodatna vprašanja. Na podlagi povratne infromacije lahko študenti nadgradijo svoje odgovore.
Orodje nam ne omogoča sodelovalnega dela med študenti in ne vsebuje aktivnosti, v katerih bi lahko sodelovalo več študentov, temveč gre za aktivnosti, ki jih posamezen študent rešuje individualno.
Orodjem nam omogoča avtomatsko ocenjevanje nekaterih tipov vprašanj in s tem tudi sprotno prikazovanje pravilnosti študentovih odgovorov, na podlagi katerih lahko študenti načrtujejo nadaljnje delo in učenje.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Z orodjem lahko pripravimo različne aktivnosti za sprotno preverjanje znanja, kjer je učitelj v vlogi pregledovalca. Poleg tega lahko z orodjem pripravimo tudi obrazec za samovrednotenje, s katerim študenti ovrednotijo lastno delo, ali pa obrazec za medvrstniško vrednotenje, s katerim lahko študenti ovrednotijo delo vrstnikov.
Orodje nam omogoča vpogled v rezultate reševanja in s tem analizo dokazov. Imamo možnost vpogleda v skupno poročilo razreda/skupine ali v poročilo posameznega študenta, pri čemer si lahko zakrijemo imena študentov in s tem spodbujamo večjo objektivnost pri vrednotenju. Poročila si lahko tudi izvozimo (v .csv formatu).
Z orodjem lahko pripravimo tudi anketo, v katero vključimo vprašanja, s katerimi pridobimo povratne informacije o našem poučevanju. Na podlagi pridobljenih povratnih informacij lahko načrtujemo in posodobimo pedagoški proces.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje omogoča nekatere možnosti za zagotavljanje večje dostopnosti gradiva. Aktivnostim lahko dodamo podporna gradiva (.jpeg, .png, .gif, .doc, .pdf), ki so lahko pri reševanju v pomoč študentom s posebnim statusom. Prav tako jim lahko ponudimo podporna zvočna in/ali video gradiva. Orodje nam omogoča, da prilagojene aktivnosti dodelimo določenim študentom (npr. študentom s posebnim statusom). Omogočimo jim lahko reševanje v lastnem tempu v neomejenem časovnem roku.
Z orodjem lahko delno spodbujamo diferenciacijo in personalizacijo, saj lahko študentom omogočimo reševanje aktivnosti v lastnem tempu in s tem prilagoditev hitrosti reševanja. Orodje nam omogoča tudi pripravo prilagojenih aktivnosti, ki jih dodelimo določenemu študentu.
Orodje omogoča pripravo aktivnosti, ki vključujejo tudi bolj aktivne oblike dela, kjer študentom omogočimo oddajo lastnega dela v obliki zvočnega posnetka, video posnetka ali v obliki grafov, študenti lahko individualne aktivnosti rešujejo na beli tabli, kjer jim je na voljo urejevalnik, ki omogoča oddajo oz. ustvarjanje enostavnih rešitev.
Orodje podpira kombiniran študij in študij na daljavo, saj nam omogoča, da se študenti k aktivnostim priključijo kadarkoli, neodvisno od časa in kraja. Pri tem študenti potrebujejo le navodila za dostop v pripravljeno aktivnost (povezavo, kodo) in napravo (pametni telefon, računalniško tablico, računalnik), preko katere bodo reševali aktivnosti. Za študente lahko pripravimo aktivnosti za preverjanje predznanja ali razumevanja vsebine, ki so jo morali predelati pred prihodom na predavanja ali vaje. Podobno lahko pripravimo preverjanja razumavanja vsebine za uporabo tekom predavanj ali vaj in študentom omogočimo reševanje ali v živo ali na daljavo.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Z orodjem lahko za študente pripravimo aktivnosti, s katerimi bomo spodbujali razvoj informacijske in medijske pismenosti. Študentom lahko priložimo različna gradiva (zvočne in video posnetke, slike, .pdf in .doc dokumente, URL povezave ipd.), v katerih morajo poiskati določene informacije, jih razložiti in kritično ovrednotiti njihovo verodostojnost in zanesljivost. Med drugim lahko študente z aktivnostmi v orodju spodbudimo k iskanju verodostojnih in zanesljivih informacij na spletu.
Orodje omogoča razvoj komunikacijskih spretnosti z uporabo sistema sporočanja, ki je učiteljem na voljo tekom podajanja povratnih informacij. Učitelj lahko za vsak odgovor študentu pošlje povratno informacijo, na katero lahko nato odgovori tudi študent. Orodje v osnovi ne omogoča spodbujanja sodelovalnih spretnosti pri študentih.
Za študente lahko z orodjem pripravimo aktivnosti, pri katerih razvijejo lastno gradivo z uporabo bele table, namenjene individualnemu delu. Posredno pa lahko od študentov zahtevamo pripravo zvočnega in video posnetka, slike ali gradiva v kakšnem drugem formatu, ki ga uvozijo in oddajo preko orodja.
Orodje ne omogoča neposrednega spodbujanja razmisleka o varnosti in dobremu počutju, lahko pa z orodjem pripravimo aktivnosti, s katerimi spodbudimo razvoj omenjenih spretnosti (varna uporaba IKT in skrb zaz dobro počutje ob uporabi IKT) pri študentih.
Orodje omogoča uporabo možnosti za nador nad prepisovanjem (anti-cheating tools vključen v licencah Co-Teacher in Partner), kar študente spodbudi k odgovorni rabi orodja pri reševanju pripravljenih aktivnosti.
Orodje v osnovi ne omogoča reševanja strukturiranih kompleksnih problemskih situacij. Lahko pa Formative uporabimo kot podporno orodje pri posameznih fazah individualnega problemskega učenja (npr. zasnova rešitev, zapis predlogov rešitev, oddaja končnih rešitev preučevane problemske situacije).
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):
Orodje pa lahko spoznate bolj praktično tudi na delavnicah v živo, kjer se lahko z izbranimi vsebinami seznanite v neposrednem stiku v učilnici ali kot v podporo delu v spletnih delavnicah (obseg aktivnosti 4 ure v istem dnevu):