Orodje Mentimeter je namenjeno anonimnemu zbiranju povratnih informacij s strani študentov preko interaktivnih predstavitev. Učitelji se lahko sami odločimo, ali bomo orodje uporabili samo kot dopolnitev obstoječim predstavitvam (npr. v PowerPoint predstavitvi lahko dodamo QR kodo do ustvarjenega interaktivnega elementa v Mentimetru) ali pa bomo svoje obstoječe predstavitve (npr. v PowerPointu) prenesli v Mentimeter in jih obogatili z dodatnimi drsnicami, ki bodo zahtevale interakcijo študentov. Mentimeter učiteljem omogoča dodajanje različnih tipov aktivnosti (npr. glasovanja v različnih oblikah, kvize, drsnice) ter prikazovanje oz. spremljanje rezultatov reševanja študentov v živo. Pripravljene vsebine lahko učitelji uporabimo v času neposrednega stika s študenti ali v času študija na daljavo/kombiniranega študija/hibridnega študija, saj lahko študenti do predstavitve dostopajo kadarkoli in kjerkoli z uporabo lastnih mobilnih naprav.
Ustvarjamo lahko različne aktivnosti:
- Vprašanja, kjer študenti ne tekmujejo med seboj: izbirni tip vprašanja; oblak besed; vprašanja odprtega tipa; lestvice; razvrščanje; forum vprašanj in odgovorov; 100 točk; 2×2 mreža; obrazec; kdo bo zmagal; označevanje na sliki.
- Vprašanja, ki spodbujajo tekmovalnost (oz. kviz): izbira odgovora; vnos odgovora.
- Elementi, ki jih lahko dodamo na drsnice za predstavitev vsebine (npr. namesto uporabe PPT): naslov; odstavek; naštevanje; slika, videoposnetek; poudarjeno besedilo; citat; število.
Ena izmed zanimivih lastnosti orodja Mentimeter je ta, da ponuja tudi uporabo brezplačne oz. prostodostopne različice. Ker gre za spletno orodje, tudi brezplačno različico najdemo na spletu, preko registracije za uporabo. Po registraciji se nam odpre nadzorna plošča, kjer lahko ustvarjamo predstavitve in jih obogatimo z različnimi interaktivnimni elementi. Seveda nam plačljiva oz. licenčna različica orodja ponuja veliko funkcionalnosti, do katerih v brezplačni različici ne dostopamo, a kljub temu veliko učiteljev ocenjuje, da tudi z osnovno, brezplačno različico zadostijo osnovnim potrebam pedagoškega procesa.
Za več informacij o tem, kaj orodje ponuja v brezplačni različici v primerjavi z licenčnimi različicami, si lahko preberete na: https://www.mentimeter.com/plans.
Ključne funkcionalnosti, ki so nam na voljo tudi v brezplačni različici, pa so:
- v naši predstavitvi lahko sodeluje neomejeno število študentov;
- ustvarimo lahko neomejeno število predstavitev;
- v vsako posamezno predstavitev lahko dodamo do 2 vprašanji oz. interaktivna elementa (npr. glasovanje, oblak besed, odprti tip vprašanja);
- v vsako predstavitev lahko vključimo do 5 vprašanj v obliki kviza;
- v vsako predstavitev lahko dodamo gumb Q&A, ki študentom omogoča sprotno postavitev vprašanj;
- uvažanje predstavitev (npr. iz PowerPointa) ni mogoče;
- ni mogoče spreminjanje zasebnosti naši predstavitvi (in je v brezplačni različici javno dostopna preko povezave ali QR kode, ki jo pozna učitelj);
- rezultate študentov lahko izvozimo v obliki slike ali PDF dokumenta (ne pa v Excel formatu).
Mentimeter je enostavno orodje, ki nam omogoča popestritev študijskega procesa z interaktivnostjo. Uporabimo ga lahko za:
- MOTIVACIJO ŠTUDENTOV – Orodje lahko uporabimo kot uvodno motivacijsko aktivnost pri predavanju ali vajah. Za študente pripravimo kratek kviz, s katerim preverimo njihovo predznanje, ali pa jim postavimo diskusijsko vprašanje, ki ga navežemo na študijsko vsebino. Z Mentimetrom lahko lažje pridobimo pozornost študentov ter jih spodbudimo k poglobljenemu razmisleku med predavanji in tako pametne mobilne naprave uporabimo za poučevanje oz. učenje. Uporaba Mentimetra omogoča popestritev vsebin, ki so študentom manj zanimive.
- FORMATIVNO PREVERJANJE ZNANJA – Z orodjem lahko pripravimo kviz, s katerim sproti preverjamo znanje študentov. Študent pridobi takojšnjo povratno informacijo o pravilnosti odgovora, mi pa imamo dostop do rezultatov kviza vseh študentov. Tako lahko spremljamo napredek študentov skozi čas. Pridobljene povratne informacije pripomorejo k izboljšanju poučevanja, pri študentih pa k izboljšanju učenja. Kviz lahko podamo v reševanje med predavanji ali vajami, pri čemer ga študenti rešujejo na svojih napravah (na računalniku, tablici, telefonu).
- SAMOOCENJEVANJE – Orodje nam s ponujenimi predlogami omogoča ustvarjanje interaktivnih gradiv, s katerimi študenti sami preverijo svoje znanje ter glede na povratne informacije organizirajo nadaljnje delo in študij.
- VIHARJENJE MOŽGANOV – Z aktivnostjo “oblak besed” (ang. word cloud) lahko v predavanja ali vaje vključimo viharjenje možganov (ang. brainstorm). S to aktivnostjo lahko na enem mestu zberemo ključne besede ali pomembna dejstva pri določeni tematiki, rezultate uporabimo kot izhodišče za diskusijo, z oblakom besed lahko na enem mestu zberemo različne ideje ali pa z aktivnostjo ponovimo obravnavane vsebine.
- SODELOVALNO UČENJE – Orodje omogoča pripravo številnih aktivnosti, ki podpirajo sodelovanje med študenti. Možnost postavitve odprtega vprašanja lahko ob ustrezno načrtovani aktivnosti spodbudi študente, da med seboj sodelujejo, zbirajo ideje ter izražajo svoja mnenja. Vse to lahko pelje h konstruktivni razpravi, preko katere študenti usvajajo veščine sodelovanja, kritičnega komentiranja in argumentiranja.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Mentimeter uporabnikom omogoča dostop do ti. galerije primerov preko zavihka Inspirations, kjer si lahko ogledamo in uporabimo že ustvarjene primere predstavitev. Pripravljeni primeri so razdeljeni na naslednja področja: primeri za govorce na predstavitvah, primeri za uporabo v delovnem prostoru, primeri za uporabo v izobraževanju, primeri za uporabo tekom zasebnih dogodkov (npr. rojstni dnevi) ter primeri za spodbujanje tekmovalnosti.
Poleg tega nam je tekom ustvarjanja gradiv na voljo zavihek, ki glede na tip aktivnosti, ki ga izberemo, ponudi vpogled v že predpripravljene primere, kategorizirane glede na različne namene uporabe, interakcijo študenta ali število študentov, ki bodo pri predstavitvi sodelovali.
Orodje Mentimeter omogoča dostop do različnih video gradiv, ki so nam lahko v pomoč pri ustvarjanju vsebin. Dostop do podpornih gradiv je omogočen preko gumba »?«, ki nato omogoča pregled podpornih gradiv po sklopih: začetki z Mentimetrom, vodiči korak-za-korakom za ustvarjanje gradiv, dostop do najbolj pogosto zastavljenih vprašanj in odgovorov, uporaba Mentimetra v PowerPoint orodju.
Tekom ustvarjanja vsebin imamo, poleg dostopa do zavihka s podpornimi gradivi (prejšnja točka), omogočen tudi podroben opis vsake posamezne funkcionalnosti, ki jo tekom ustvarjanja lahko uporabimo. Ob vsaki možnosti urejanja je na voljo ikona »?«, ki nam podrobneje predstavi namen in možnosti urejanja posamezne funkcionalnosti.
Orodje lahko uporabimo tudi v sklopu organizacijskega komuniciranja in sodelovanja. V primeru npr. usklajevanja terminov, izmenjave mnenj med kolegi ter drugih različnih gradiv lahko uporabimo predstavitve v Mentimetru. Sodelavcem lahko omogočimo tudi forum vprašanj in odgovorov ter tako spodbudimo aktivno sodelovanje in sprotno usklajevanje glede odprtih vprašanj. Predstavitve delimo s kolegi na enak način kot tudi s študenti (preko povezave, QR kode ipd.) ter rezultate sproti pregledujemo ali pa si jih prenesemo oz. ogledamo po predstavitvi.
Licenčna različica orodja nam omogoča sodelovalno ustvarjanje predstavitev, kjer lahko učitelji svojo predstavitev delimo s sodelavci in jo skupaj dopolnjujemo oz. uporabimo s študenti.
Orodje Mentimeter je že v osnovi orodje, ki omogoča, da svoje predstavitve nadgradimo z interaktivnimi elementi, ki nam omogočajo pridobivanje povratnih informacij s strani različnih deležnikov (npr. študenti). Vprašanja lahko zastavimo tako, da na podlagi lastne analize odgovorov izvemo več informacij tudi o lastnem poučevanju ter na podlagi rezultatov razmislimo o spremembah, ki bi jih bilo smiselno vpeljati v lastno pedagoško prakso.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Kot že navedeno v prejšnjem podpoglavju, orodje učiteljem do določene mere omogoča iskanje in izbiro virov preko predpripravljenih primerov predstavitev, ki jih lahko uporabimo pri izvajanju pedagoškega procesa.
Orodje nam omogoča ustvarjanje lastnih digitalnih virov oz. interaktivnih predstavitev. Ustvarjanje virov je omogočeno preko enostavnega uporabniškega vmesnika, ki nas vodi skozi tri glavne korake urejanja oz. ustvarjanja gradiva: izbira tipa vprašanja, dodajanje vsebine, urejanje osnovnih nastavitev.
Orodje nam omogoča spreminjanje že obstoječih predstavitev (tistih, ki so jih ustvarili drugi in so nam na voljo za uporabo ali pa naših predstavitev). Pri spreminjanju predstavitev, ki smo jih že uporabili s študenti, lahko uporabimo funkcionalnost »resetiranja« rezultatov, kjer v obstoječi predstavitvi izbrišemo rezultate študentov in predstavitev zaženemo znova z drugo skupino študentov. Rezultati prve skupine študentov pa se shranijo in so nam na voljo za poznejši izvoz.
Orodje nam omogoča organizacijo različnih pripravljenih gradiv v mape, omogočenih nam je tudi več načinov deljenja predstavitve z uporabniki (preko kode, povezave, QR kode). Študentom lahko omogočimo vpogled v rezultate reševanja ali pa rezultate zanje skrijemo. Podobno lahko študentom omogočimo komentiranje predstavitve v živo ali postavljanje vprašanj preko foruma vprašanj in odgovorov. K večji zaščiti in upravljanju prispeva tudi možnost moderiranja prejetih vprašanj, preden so le-ta prikazana celotnemu občinstvu. V nastavitvah predstavitve se lahko odločamo tudi o jeziku predstavitve ter blokadi neprimernih izrazov oz. upravljamo z možnostmi sodelovanja študentov.
Orodje nam omogoča deljenje predstavitve tako s kolegi oz. sodelavci (za urejanje) kot tudi deljenje s študenti na različne načine: preko povezave, preko kode (aktivna največ 14 dni, po tem obdobju lahko kreiramo novo kodo), preko QR kode. Študenti za dostop uporabljajo svoje (mobilne) naprave.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Mentimeter je vsestransko uporabno orodje, ki ga lahko v pedagoški proces vključimo na različne načine. Z uporabo Mentimetra lahko podpremo različne inovativne učne pristope in metode, npr.:
Za uvodno ali sprotno preverjanje znanja o obravnavani vsebini, kjer lahko za študente pripravimo kratek kviz in preverimo razumevanje že predstavljene vsebine. Ker rezultate študentov vidimo takoj po odgovarjanju, lahko prilagodimo svoje poučevanje in v primeru slabega razumevanja študentov ponovimo napačno razumljeno vsebino.
Podobno lahko orodje uporabimo kot uvodno motivacijo v obravnavo določene vsebine, kjer za študente pripravimo vprašanja, preko katerih preverimo njihovo predznanje ali mnenje o obravnavani tematiki. Ista vprašanja lahko študentom postavimo tudi po obravnavi tematike in tako pridobimo podatke o spremembi v znanju ali mnenju študentov.
Orodje lahko uporabimo tudi za razvoj diskusije tekom obravnave, kjer lahko študentom zastavimo vprašanje, pridobimo njihovo pozornost in jih spodbudimo k poglobljenemu razmisleku o obravnavani vsebini.
Mentimeter in funkcionalnost »oblak besed« pogosto uporabljamo tudi v primeru viharjenja možganov. S to aktivnostjo lahko na enem mestu zberemo ključne besede ali pomembna dejstva pri določeni tematiki, rezultate uporabimo kot izhodišče za diskusijo, z oblakom besed lahko na enem mestu zberemo različne ideje ali pa z aktivnostjo ponovimo obravnavane vsebine.
Orodje Mentimeter in njegove funkcionalnosti pogosto uporabimo tudi v podporo vodenju pedagoškega procesa, kjer z aktivnostmi za študente zbiramo mnenje ter povratne informacije, ki nam lahko v nadaljevanju služijo za zagotavljanje povratnih informacij za študente ter za refleksijo lastnega poučevanja in razmislek o spremembah.
Orodje omogoča pripravo številnih aktivnosti, ki podpirajo sodelovanje med študenti. Možnost postavitve odprtega vprašanja lahko ob ustrezno načrtovani aktivnosti spodbudi študente, da med seboj sodelujejo, zbirajo ideje ter izražajo svoja mnenja. Vse to lahko pelje h konstruktivni razpravi, preko katere študenti usvajajo veščine sodelovanja, kritičnega komentiranja in argumentiranja (npr. v okviru projektnega učnega dela lahko študenti sami uporabijo orodje Mentimeter za zbiranje idej v fazi iniciative in ustvarjanja idejne skice projekta).
Orodje nam s ponujenimi predlogami omogoča ustvarjanje interaktivnih gradiv, s katerimi študenti sami preverijo svoje znanje ter glede na povratne informacije organizirajo nadaljnje delo in študij. K temu pripomore funkcionalnost samostojnega reševanja interaktivnih predstavitev, ki jih pripravi učitelj.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje je primerno za sprotno preverjanje znanja študentov z možnostjo zastavljanja različnih tipov vprašanj in pridobivanja odgovorov. Odgovori študentov so zbrani anonimno, tako da je učitelju vrednotenje omogočeno na ravni preverjanja razumevanja celotne skupine študentov in ne na ravni posameznih študentov.
Orodje podpira analizo zbranih dokazov o razumevanju in učenju študentov v smislu pregleda nad vsebinami, ki so jasne vsem študentom ter vsebinami, pri katerih so imeli vsi študenti težave. Učitelj za celotno skupino študentov vidi, kako uspešni so bili pri opravljanju aktivnosti v obliki vizualno zanimivega prikaza rezultatov (različni diagrami, oblak besed, odgovori na vprašanja odprtega tipa ipd.) ter poročila v .xlsx formatu, kjer lahko učitelj odgovore študentov pregleda po vprašanjih ali pa posameznih uporabnikih (zabeleženih anonimno).
Orodje omogoča učitelju in študentom sprotno komentiranje in zastavljanje vprašanj v obliki foruma vprašanj in odgovorov. Preko sprotnega komentiranja in odgovarjanja na zastavljena vprašanja učitelj lahko sproti poda povratno informacijo za študente. V osnovi pa je orodje namenjeno izvajanju v neposrednem stiku s študenti, kjer se lahko učitelj po odgovarjanju študentov osredotoči na odgovore in se odzove z ustrezno povratno informacijo.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje nam omogoča izbiro različnih predlog pri dodajanju novih vprašanj, kar je dobrodošlo z vidika dostopnosti tudi za študente s posebnimi potrebami. Podobno lahko učitelj do določene mere spreminja velikost, barvo in font besedila ter ozadje, ki je uporabljeno na posameznem vprašanju. K posameznemu elementu lahko učitelj doda različne tipe predstavitev (npr. poleg besedila lahko vprašanje predstavimo tudi s sliko). S pomočjo možnosti samostojnega reševanja predstavitve imajo možnost reševanja tudi tisti študenti, ki niso prisotni tekom srečanj v živo.
Orodje zaradi anonimnega dostopa študentov ni najbolj primerno za spodbujanje diferenciacije in personalizacije.
Že v osnovi, preko odgovarjanja na vprašanja, je orodje namenjeno spodbujanju interakcije in aktivnemu vključevanju študentov v obravnavo vsebine. Nekaj dodatnih možnosti aktivnega vključevanja študentov se študentom odpira preko foruma vprašanj in odgovorov ter možnosti komentiranja.
Predstavitve, pripravljene v Mentimetru, lahko visokošolski učitelji uporabimo tako v neposrednem stiku s študenti kot tudi na daljavo. Ne glede na izbrani način poučevanja lahko pripravimo vprašanja ter jih delimo s študenti na različne načine: (a) preko povezave; (b) preko QR kode.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Študenti se preko uporabe Mentimetra seznanijo z možnostjo organiziranja oz. zbiranja informacij na vizualno zanimiv način (npr. oblak besed, pogovorni oblak ipd.).
Orodje Mentimeter je že v osnovni namenjeno spodbujanju interakcije in sodelovanja med učiteljem in študenti. Preko uporabe orodja Mentimeter študenti spoznajo orodje, ki omogoča razvoj komunikacije v digitalnem okolju ter deljenje informacij z vrstniki in učiteljem.
Z zbiranjem informacij, podanih s strani študentov, lahko Mentimeter uporabimo za ustvarjanje različnih gradiv – oblakov besed, pogovornih oblakov ipd., ki lahko študentom služijo kot statično gradivo pri učenju.
Zaradi možnosti anonimnega dostopa do vprašanj, ki smo jih pripravili učitelji, imajo študenti priložnost večjega zavedanja osnovnih pravil komunikacije v spletnih orodjih z namenom zaščite sebe in drugih soudeleženih v komunikacijo.
Zaradi možnosti anonimnega dostopa do vprašanj, ki smo jih pripravili učitelji, imajo študenti priložnost spoznati tudi možnosti uporabe in deljenja osebnih podatkov za zaščito sebe in drugih soudeleženih v komunikacijo.
Orodje v osnovi ni namenjeno reševanju problemov, ampak omogoča študentom okolje, kjer lahko zbirajo ideje in mnenja glede priprave rešitev za zastavljeni problem.
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):
Orodje pa lahko spoznate bolj praktično tudi na delavnicah v živo, kjer se lahko z izbranimi vsebinami seznanite v neposrednem stiku v učilnici ali kot v podporo delu v spletnih delavnicah (obseg aktivnosti 4 ure v istem dnevu):