Padlet je enostavno orodje, ki ga lahko uporabimo kot podporo sodelovalnemu učenju. Gre za ustvarjanje več sodelovalnih prostorov oz. “padletov”, znotraj katerega lahko sodelujoči soustvarjajo vizualno privlačna gradiva z vključevanjem besedila, slik, dokumentov, animacij, spletnih povezav, video- in avdioposnetkov. Orodje ponuja nekaj že predpriravljenih predlog, ki jih lahko uporabimo za skupinsko diskusijo, soustvarjanje tabelske slike, miselnih vzorcev, časovnih trakov, zemljevidov in drugo.
Pri uporabi orodja v brezplačni različici smo omejeni na ustvarjanje treh različnih sodelovalnih prostorov, imenovanih “padlet”. Posamezni padlet lahko na različne načine delimo (preko spletne povezave, QR-kode, e-pošte, družbenih omrežij, vdelave na druge spletne strani s pomočjo HTML kode) z drugimi sodelavci in/ali študenti, katerim lahko poljubno omejimo dejavnosti – samo branje vsebine; branje in dodajanje vsebine; branje, dodajanje in urejanje vsebine, ki so jo dodali tudi drugi uporabniki. Pri sodelovanju v padletu lahko omogočimo tudi anonimnost, kar pomeni, da bo ime sodelujočega zakrito. Poleg besedila lahko v padlet dodajamo tudi druge oblike vsebine, kot so slike, avdio- in video posnetki, vsebine iz spleta, datoteke iz lastnega računalnika ipd. Orodje Padlet omogoča sodelovalno delo neodvisno od časa in kraja, prav tako omogoča podajanje povratne informacije in vrednotenje posamezne dodane vsebine. Ustvarjena gradiva z orodjem Padlet lahko izvozimo v različnih formatih (.png, .pdf, .csv, .xls).
Več o tem, kaj pridobimo s plačljivo verzijo orodja, si lahko ogledate na spletni strani: https://padlet.com/premium/upgrade?back=1.
Padlet je enostavno orodje, ki podpira sodelovalno učenje. Orodje lahko v študijskem procesu uporabimo na različne načine:
- USTVARJANJE ŠTUDIJSKEGA GRADIVA – Študenti skupinsko ustvarjajo študijsko gradivo z dodajanjem besedila, slik, videoposnetkov, spletnih povezav, PDF-dokumentov ipd. Gradivo, ki ga ustvarijo, je dostopno vsem študentom in ga lahko uporabijo kadarkoli in kjerkoli.
- Primer uporabe na področju arhitekture: MOSTOVI
- DISKUSIJA – Študentom postavimo diskusijsko vprašanje, na katerega odgovorijo in podajo svoje mnenje. Orodje študentom omogoča medsebojno komentiranje in vrednotenje objav. Tako se razvije diskusija in s tem študente spodbudimo k sodelovanju.
- Primer uporabe na področju biologije: PODNEBNE SPREMEMBE
- ČASOVNI TRAK – Orodje omogoča skupinsko ustvarjanje časovnega traku o določeni tematiki. Študenti dodajo različne objave (besedilo, slike, videoposnetke, spletne povezave, PDF-dokumente ipd.) na določeno temo, ki jih razporedijo po nekem kriteriju.
- Primer uporabe na področju astronomije: PLANETI
- ZEMLJEVID – Orodje omogoča skupinsko ustvarjanje zemljevida. Študenti lahko na točno določene lokacije dodajo objave (besedilo, slike, videoposnetke, spletne povezave, PDF-dokumente ipd.).
- Primer uporabe na področju geografije: NAJBOLJ NASELJENA MESTA NA SVETU
- POVRATNA INFORMACIJA – S pomočjo orodja lahko pridobimo povratno informacijo o študijskem procesu. Študentom okvirno postavimo vprašanja, ki nas zanimajo, študenti pa podajo odgovore in komentarje. Tako lahko učitelji pridobimo povratne informacije, ki so nam v pomoč pri izboljšanju poučevanja, študenti pa pridobijo povratno informacijo o tem, kako nadaljevati delo in učenje.
- Primer uporabe na področju biologije: EKOSISTEM
- MISELNI VZOREC – Orodje omogoča sodelovalno ustvarjanje miselnega vzorca. Študentom podamo naslov miselnega vzorca, ki ga ustvarijo z dodajanjem različnih vsebin, katere med seboj tudi smiselno povežejo. Končni izdelek je miselni vozrec, ki je dostopen in v pomoč vsem študentom pri učenju in pripravi na izpit. Miselni vzorec lahko tudi naknadno dodelajo, uredijo in natisnejo.
- Primer uporabe na področju matematike: GEOMETRIJSKA TELESA
- PORTFOLIJ – S pomočjo orodja lahko vsak študent ustvari svoj portfolij, ki ga lahko vedno nadgradi, uredi in tudi natisne.
- Primer uporabe: PORTFOLIJ
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Uporabniki lahko dostopamo do knjižnice že ustvarjenih aktivnosti, ki so jih pripravili drugi uporabniki orodja in jih delili javno. Ustvarjene aktivnosti lahko kopiramo, dodamo med svoje aktivnosti, jih preuredimo in uporabimo za svoje namene.
Orodje je namenjeno ustvarjanju sodelovalnega prostora, kjer je možno komunicirati, soustvarjati različna gradiva in opravljati druge oblike sodelovalnega dela. Znotraj prostora lahko sodelujejo tako študenti kot tudi učitelji in sodelavci oz. vsemi, s katerim delimo spletno povezavo do sodelovalnega prostora.
V orodju lahko pripravimo sodelovalni prostor, namenjen refleksiji. V sodelovalni prostor lahko tako vključimo odprta vprašanja, na katera lahko odgovorijo vključeni sodelavci, študenti in drugi povabljeni udeleženci. Prav tako lahko v sodelovalni prostor vključimo ankete, pripravljene z drugimi orodji (npr. Google Forms, MS Forms), ali možnosti glasovanja ter vrednotenja s sistemom 5 zvezdic ali s podeljevanjem ocen. Na takšen način prejmemo povratne informacije, na podlagi katerih nato prilagodimo nadaljnjo izvedbo pedagoškega procesa.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje nam omogoča iskanje med gradivi, ustvarjenimi s strani drugih uporabnikov iz različnih področjih poučevanja. Poleg tega nam znotraj sodelovalnega prostora omogoča iskanje in brskanje po spletnih virih (slike, GIF elementi, YouTube videoposnetki, Spotify zvočni posnetki in druge vsebine), ki jih lahko uporabimo pri pripravi lastnih gradiv.
Orodje omogoča pripravo sodelovalnih prostorov v različnih oblikah. Lahko pripravimo sodelovalno tablo, kamor sodelujoči dodajajo svoje objave, pripravimo lahko sodelovalni prostor v obliki klepeta za komuniciranje, sodelovalni prostor organiziran po stolpcih, v katere sodelujoči vnašajo objave, pripravimo lahko interaktivni zemljevid, miselni vzorec ali časovnico.
Lastne sodelovalne prostore lahko kopiramo, jih poljubno preuredimo in ponovno uporabimo. Enako lahko naredimo tudi s sodelovalnimi prostori, ki so jih ustvarili drugi uporabniki orodja in jih javno delili za nadaljnjo uporabo.
Sodelovalne prostore, pripravljene z orodjem, lahko delimo s študenti na različne načine. Eden izmed najbolj osnovnih načinov deljenja je deljenje preko spletne povezave, ki jo študentom posredujemo preko poljubnih komunikacijskih kanalov. Za deljenje lahko uporabimo tudi QR kodo, ki jo morajo študenti skenirati z lastno mobilno napravo. Sodelovalni prostor lahko delimo s študenti tudi neposredno preko e-pošte, družbenih omrežij, kot sta Facebook in Twitter, ali preko učnega okolja Google Classroom. Sodelovalni prostor pa lahko tudi vdelamo na poljubno spletno stran, ki omogoča dodajanje HTML kode. Na takšen način lahko sodelovalni prostor vdelamo tudi v npr. spletno učilnico Moodle, preko katere študenti potem tudi dostopajo in dodajajo nove vsebine.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem poučevanja in učenja:
Orodje meddrugim podpira sodelovalno učenje in ga lahko vključimo v pedagoški proces na različne načine, na primer:
Soustvarjanje študijskega gradiva – Študenti skupinsko ustvarjajo študijsko gradivo z dodajanjem besedila, slik, videoposnetkov, spletnih povezav, .pdf dokumentov ipd. Gradivo, ki ga ustvarijo, je dostopno vsem študentom in ga lahko uporabijo kadarkoli in kjerkoli.
Diskusija – Študentom postavimo diskusijsko vprašanje, na katerega odgovorijo in podajo svoje mnenje. Orodje študentom omogoča medsebojno komentiranje in vrednotenje objav. Tako se lahko razvije diskusija in sodelovanje med študenti.
Ustvarjanje časovnega traku – Orodje omogoča (sodelovalno) ustvarjanje časovnega traku o določeni tematiki. Študenti dodajo različne objave (besedilo, slike, videoposnetke, spletne povezave, .pdf dokumente ipd.) na določeno temo, ki jih razporedijo po izbranem kriteriju.
Dopolnjevanje interaktivnega zemljevida – Orodje omogoča (sodelovalno) ustvarjanje zemljevida. Študenti lahko na točno določene lokacije dodajo objave (besedilo, slike, videoposnetke, spletne povezave, .pdf dokumente ipd.).
Podajanje povratnih informacij – S pomočjo orodja lahko tako učitelji kot tudi študenti pridobijo povratno informacijo o lastnem delu. Učitelji lahko študentom na dodane vsebine v sodelovalni prostor podamo povratno informacijo v obliki komentarjev, ocen, všečkov ali dodeljevanja število zvezdic. V kolikor pa želimo prejeti povratno informacijo od študentov, jim postavimo vprašanja in na podlagi prejetih odgovorov posodobimo nadaljnji študijski proces.
Ustvarjanje miselnih vzorcev – Orodje omogoča (sodelovalno) ustvarjanje miselnega vzorca. Študentom podamo naslov miselnega vzorca, ki ga dopolnjujejo z dodajanjem različnih vsebin, katere med seboj tudi smiselno povežejo. Končni izdelek je miselni vozrec, ki je dostopen in v pomoč vsem študentom pri učenju in pripravi na izpit. Miselni vzorec lahko študenti tudi naknadno dopolnijo, uredijo in natisnejo.
Ustvarjanje portfelja – S pomočjo orodja lahko vsak študent ustvari svoj portfelj izdelkov, razmišljanja ali izkušenj, ki ga lahko vedno nadgradi, uredi in tudi natisne.
Izvajanje projektnega učnega dela/problemskega učenja/učenja z raziskovanjem – Študenti lahko znotraj sodelovalnega prostora sodelujejo pri projektnem učnem delu/problemskem učenju/učenju z raziskovanjem, kjer organizirajo delo, medseboj komunicirajo, beležijo ugotovitve in sprotno delo. Učitelji pa pri tem spremljamo delo študentov, jim nudimo podporo ter jih usmerjamo.
Medvrstniško vrednotenje – Orodje omogoča tudi vključevanje medvrstniškega vrednotenja, kjer študenti na dodane vsebine vrstnikov podajo povratne informacije v obliki komentarjev, ocen, všečkov ali dodeljevanja števila zvezdic.
Z orodjem Padlet lahko študentom nudimo podporo in pomoč pri opravljanju dela in študija, saj nam le-to omogoča spremljanje njihovega dela, na podlagi katerega lahko študente vodimo in usmerimo na ustrezno pot ter jim pomagamo pri reševanju morebitnih težav.
Orodje nam omogoča sodelovanje med študenti v obliki diskusije, deljenja idej, mnenj in izkušenj, soustvarjanja različnih vsebin, medvrstniškega vrednotenja in drugih oblik sodelovalnega dela.
Študenti lahko z uporabo orodja pripravijo lastni prostor, znotraj katerega lahko organizirajo študijska gradiva, beležijo opravljeno delo in načrtujejo delo in učenje vnaprej, ustvarijo lastni portfelj in ga sproti tudi dopolnjujejo. Pri tem lahko učitelji spremljamo delo študenta in mu podajamo sprotne povratne informacije, na podlagi katerih lahko študent načrtuje nadaljno delo in učenje.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Samo orodje ne omogoča analize dokazov učenja. Znotraj posameznega sodelovalnega prostora lahko vedno dostopamo do vsebin, ki so jih pripravili študenti, pri čemer pa sami poskrbimo za pregled in analizo dokazov. Sodelovalni prostor lahko arhiviramo in/ali ga izvozimo v .png, .pdf, .csv ali .xls formatu ter analizo opravimo neodvisno od orodja.
Z orodjem lahko pridobimo tudi povratne informacije s strani študentov. Študentom okvirno postavimo vprašanja, ki nas zanimajo, študenti pa podajo odgovore in komentarje. Tako lahko učitelji pridobimo povratne informacije, ki so nam v pomoč pri izboljšanju poučevanja, študenti pa pridobijo povratno informacijo o tem, kako nadaljevati delo in učenje.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Orodje omogoča nekatere možnosti za zagotavljanje večje dostopnosti gradiva. Do sodelovalnega prostora lahko študenti dostopajo kadarkoli in kjerkoli. Aktivnosti znoraj sodelovalnega prostora lahko opravljajo v lastnem tempu. Poleg tega lahko študentom s posebnim statusom omogočimo uporabo dodatnih študijskih gradiv v različnih oblikah (npr. videoposnetki, zvočni posnetki, slikovno gradivo, podporne .pdf, .doc,, .xlsx datoteke). Za boljše zaznavanje vsebine lahko prilagodimo barve ozadja sodelovalnega prostora, poleg tega pa orodje omogoča tudi izbiro teme visokega barvnega kontrasta, uporabo bralnika zaslona, v prihodnosti pa bo omogočalo tudi navigiranje z uporabo tipkovnice.
Orodje omogoča pripravo sodelovalnega prostora z vključevanjem aktivnega dela. Študente lahko aktivno vključimo v diskusijo, k deljenju lastnih idej, mnenj in izkušenj, k viharjenju možganov oz. »brainstormingu«, soustvarjanju interaktivnih miselnih vzorcev, časovnic in zemljevidov, k izvedbi projektnega učnega dela, problemskega učenja, učenja z raziskovanjem, k oddaji končnih izdelkov in nalog, k samovrednotenju in medvrstniškemu vrednotenju ipd.
Orodje podpira kombiniran študij in študij na daljavo, saj nam omogoča, da se študenti k aktivnosti priključijo kadarkoli, neodvisno od časa in kraja. Pri tem študenti potrebujejo le navodila za dostop v pripravljen sodelovalni prostor (dostop s spletno povezavo, QR kodo ali preko določenega učnega okolja) in napravo (pametni telefon, računalniška tablica, računalnik), preko katere bodo sodelovali. Sodelovalni prostor lahko uporabimo kot repozitorij študijske vsebine, ki jo morajo študenti pregledati pred prihodom na predavanja ali vaje. Orodje lahko uporabimo tudi tekom predavanj ali vaj z namenom uvodne motivacije, diskusije ali »brainstorminga«, za izvajanje projektnega učnega dela, problemskega učenja ali učenja z raziskovanjem, pri čemer lahko študenti delo nadaljujejo doma ali na naslednjih predavanjih ali vajah. Prav tako lahko orodje uporabimo tudi po izvedbi predavanj ali vaj, ko študentom omogočimo preverjanje lastnega razumevanja študijske vsebine, oddajo zapiskov, nalog, poročil ipd.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Znotraj sodelovalnega prostora lahko za študente pripravimo aktivnosti, s katerimi bomo spodbujali razvoj informacijske in medijske pismenosti. Študenti lahko v sodelovalni prostor priložijo različne vsebine (avdio- in videoposnetke, slike, .pdf, .doc, .xml datoteke, URL povezave ipd.), pri katerih poudarijo določene informacije, jih razložijo in kritično ovrednotijo njihovo verodostojnost in zanesljivost. Znotraj sodelovalnega prostora študente spodbudimo k iskanju verodostojnih in zanesljivih informacij.
Orodje omogoča razvoj komunikacijskih in sodelovalnih spretnosti z objavo različnih vsebin v sodelovalni prostor, podajanjem lastnih idej, mnenj in povratnih informacij v obliki komentarjev.
Študenti lahko z orodjem pripravijo lastni prostor, v katerega vključijo različne vsebine in gradiva, razvijejo projektni izdelek, predstavijo lastno učenje, rešitve problemov, predstavitev vsebine, portfelje ipd.
Orodje v osnovi ne omogoča spodbujanja razmisleka o varnosti in dobremu počutju, vendar so študenti pri deljenju vsebin v sodelovalnem prostoru pozorni na avtorske pravice in jih tudi spoštujejo. V primeru, da so v sodelovalni prostor vključeni brez prijave v orodje, so njihovi prispevki anonimni, v nasprotnem primeru pa so njihova imena vidna. V obeh primerih morajo poskrbeti za varnost lastnih in drugih osebnih podatkov ter za dobro poučutje vseh udeležencev.
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):
Orodje pa lahko spoznate bolj praktično tudi na delavnicah v živo, kjer se lahko z izbranimi vsebinami seznanite v neposrednem stiku v učilnici ali kot v podporo delu v spletnih delavnicah (obseg aktivnosti 4 ure v istem dnevu):