Spletna učilnica Moodle je učno okolje, s katerim lahko ograniziramo učenje in delo ter podpremo študijski proces. Z uporabo različnih možnosti, ki jih nam ponuja spletna učilnica, lahko podpremo sodelovalno delo, preverjamo in vrednotimo znanje študentov, spremljamo njihov napredek in delo, popestrimo študijski proces z vključevanjem igrifikacije in mnogo več.

Spletna učilnica Moodle je prostodostopna za namestitev na lastno infrastrukturo.
Več o tem si lahko preberete na: https://moodle.org
Moodle je spletno učno okolje, ki lahko podpre velik del študijskega procesa:
- SODELOVALNO UČENJE (forum, klepet, slovar, wiki, delavnica, delo s skupinami) – Spletna učilnica Moodle omogoča vključevanje sodelovalnega učenja v študijski proces. Študenti lahko med seboj sodelujejo preko foruma, v katerem si izmenjujejo ideje, komentirajo in ocenjujejo objave. Dejavnost klepet nudi možnost podajanja mnenj, razvoja diskusije in sodelovanja med študenti. Študenti lahko s sodelovalnim delom ustvarijo slovar z naborom izrazov in definicij. Za spodbujanje sodelovalnega učenja se lahko uporablja tudi dejavnost wiki, ki omogoča enostavno in hitro sodelovalno kreiranje dokumentov. Aktivnost delavnica pa je namenjena oddaji nalog, pregledovanju in medsebojnemu vrednotenju izdelkov študentov. Moodle med drugim omogoča tudi delo v skupinah.
- VREDNOTENJE ZNANJA (naloga, kviz, anketa, možnost, lekcija) – Spletna učilnica Moodle omogoča številne dejavnosti, s katerimi lahko učitelji preverijo znanje študentov. Dejavnost naloga nudi prostor za oddajanje nalog študentov, ki jih učitelji ocenijo in podajo povratno informacijo. Pred ali med predavanji ali po njih lahko s pomočjo dejavnosti možnost preverijo razumevanje študentov, tako da le-ti izberejo enega ali več odgovorov ali pa dodajo svojo izbiro. Moodle omogoča oblikovanje preizkusa znanja s pomočjo kviza, ki ponuja vprašanja različnih tipov. Znanje študentov lahko učitelji preverijo tudi s pomočjo dejavnosti lekcija, ki študenta vodi po vsebinah glede na predhodni odziv.
- IGRIFIKACIJA (vtičniki vislice, milijonar, križanka, Quizventure, H5P, Treasure Hunt, Badges) – Spletna učilnica Moodle vsebuje številne dejavnosti v podporo učenju z igrami. Na podlagi vprašanj lahko učitelj ustvari različne igre, kot so vislice, milijonar, križanka in Quizventure. Vtičnik H5P omogoča ustvarjanje različnih interaktivnih gradiv, ki vključujejo elemente iger. Moodle vsebuje tudi vtičnik Treasure Hunt, ki predstavlja igro lov na zaklad s pomočjo geolokacije in QR-kodami. Ta nudi povezavo realnega svet z virtualnim. Vse naštete dejavnosti motivirajo študente k delu in učenju in omogočajo ponavljanje in utrjevanje znanja na zabaven način. Za priznavanje dosežkov in prikaz napredka študentov so uporabne značke, ki jih študenti prejmejo na podlagi kriterijev, ki jih določi učitelj.
- UČNA ANALITIKA (poročila, ocene) – Moodle omogoča vpogled v različna poročila v spletni učilnici glede na opravljene aktivnosti študentov in glede na dostop študentov do spletne učilnice. Učitelj ima vpogled v dosežene kompetence študentov, dnevniški zapis študentov, poročilo o sodelovanju pri predmetu, zaključne dejavnosti. Poleg tega ima učitelj dostop do ocen vseh študentov, ki si jih lahko ogleda razvrščene po določenem študentu, predmetu ali aktivnosti.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Gre za platformo, ki jo mora postaviti administrator ter učitelju omogočiti ustvarjanje predmetov z vključevanjem različnih aktivnosti. Posamezno aktivnost mora učitelj ustvariti sam, ki pa jo lahko deli z ostalimi kolegi, na način, ki ga omogoča spletna učilnica. Deljeno aktivnost lahko kolegi uvozijo v lasten predmet in jo preuredijo ter uporabijo za lastno poučevanje.

Spletna učilnica Moodle nam omogoča uporabo sporočil za komuniciranje tako s študenti kot tudi sodelavci, neodvisno od predmeta. Za organizacijo dela lahko uporabimo tudi koledar, v katerem se zabeležijo vse aktivnosti, katerim smo določili časovni rok opravljanja, kar nam omogoča spremljanje in nadzor na vsemi aktivnostmi znotraj spletne učilnice Moodle. Znotraj posameznega predmeta pa lahko za komunikacijo in sodelovanje uporabimo različne aktivnosti, kot so klepet, forum, wiki, slovar, podatkovna zbirka ipd.
V posamezni predmet lahko v vlogi učitelja vključimo več sodelujočih kolegov, ki imajo pravico tudi ustvarjanja in urejanja aktivnosti ter na takšen način omogočimo soutstvarjanje predmeta in tudi posameznih aktivnosti za študente.
Z namenom reflektivne praske lahko znotraj predmeta uporabimo aktivnosti kot so anketa, odziv, kviz ali druge aktivnosti, ki omogočajo podajanje povratne informacije v obliki komentarja (npr. forum, slovar, wiki, podatkovna zbirka). Omenjene možnosti lahko uporabimo za pridobivanje povratne infromacije na izvedbo pedagoškega procesa tako s strani študentov kot tudi od kolegov, na podlagi katerih lahko posodobimo in prilagodimo nadaljnji študijski proces.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Spletna učilnica v osnovi ni za iskanje in izbiro virov, lahko pa ustvarimo lastni repozitorij gradiv, med katerimi lahko brskamo in izberemo tisto, ki ga bi dodali v določen predmet. Tako lahko brskamo v zbirki H5P vsebin, zbirki lastnih dokumentov ipd.
V spletni učilnici Moodle lahko ustvarjamo različne predstavitve vsebin in aktivnosti za študente, od sodelovalnih aktivnosti, do aktivnosti za individualno delo, do preverjanja in vrednotenja znanja, različna interaktivna gradiva, igre ipd.
Vsak ustvarjen predmet ali aktivnost lahko kopiramo, preuredimo in uporabimo. Prav tako lahko za vsak predmet ali aktivnost naredimo varnostno kopijo, ki jo kadarkoli tudi obnovimo ali pa celo uvozimo v drugo spletno učilnico.
Spletno učilnico lahko zaščitimo tako, da omogočimo dostop le določenim uporabnikom (npr. zaposleni in študenti določene članice). Znotraj spletne učilnice lahko omejimo dostop tudi do posameznega predmeta tako, da določimo metodo vpisa (npr. ročni vpis, samovpis, gost) in tudi ključ za dostop v predmet. Znotraj predmeta lahko omejimo dostop do posamezne aktivnosti – dostop lahko omogočimo le članom posamezne skupine, študentom, ki so uspešno opravili določeno aktivnost ali sklop, dostop lahko omogočimo tudi glede na datum in čas, oceno, e-naslov študenta ipd. Posamezno aktivnost, ki jo ustvarimo, zaščitimo z zapisom avtorja in/ali licenco.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Moodle je spletno učno okolje, ki lahko podpre velik del študijskega procesa:
- SODELOVALNOUČENJE (forum, klepet, slovar, wiki, delavnica, delo s skupinami) – Spletna učilnica Moodle omogoča vključevanje sodelovalnega učenja v študijski proces. Študenti lahko med seboj sodelujejo preko foruma, v katerem si izmenjujejo ideje, komentirajo in ocenjujejo objave. Dejavnost klepet nudi možnost podajanja mnenj, razvoja diskusije in sodelovanja med študenti. Študenti lahko s sodelovalnim delom ustvarijo slovar z naborom izrazov in definicij. Za spodbujanje sodelovalnega učenja se lahko uporablja tudi dejavnost wiki, ki omogoča enostavno in hitro sodelovalno kreiranje dokumentov. Aktivnost delavnica pa je namenjena oddaji nalog, pregledovanju in medsebojnemu vrednotenju izdelkov študentov. Moodle med drugim omogoča tudi delo v skupinah.
- VREDNOTENJEZNANJA (naloga, kviz, anketa, možnost, lekcija) – Spletna učilnica Moodle omogoča številne dejavnosti, s katerimi lahko učitelji preverijo znanje študentov. Dejavnost naloga nudi prostor za oddajanje nalog študentov, ki jih učitelji ocenijo in podajo povratno informacijo. Pred ali med predavanji ali po njih lahko s pomočjo dejavnosti možnost preverijo razumevanje študentov, tako da le-ti izberejo enega ali več odgovorov ali pa dodajo svojo izbiro. Moodle omogoča oblikovanje preizkusa znanja s pomočjo kviza, ki ponuja vprašanja različnih tipov. Znanje študentov lahko učitelji preverijo tudi s pomočjo dejavnosti lekcija, ki študenta vodi po vsebinah glede na predhodni odziv.
- IGRIFIKACIJA(vtičniki vislice, milijonar, križanka, Quizventure, H5P, Treasure Hunt, Badges) – Spletna učilnica Moodle vsebuje številne dejavnosti v podporo učenju z igrami. Na podlagi vprašanj lahko učitelj ustvari različne igre, kot so vislice, milijonar, križanka in Quizventure. Vtičnik H5P omogoča ustvarjanje različnih interaktivnih gradiv, ki vključujejo elemente iger. Moodle vsebuje tudi vtičnik Treasure Hunt, ki predstavlja igro lov na zaklad s pomočjo geolokacije in QR-kodami. Ta nudi povezavo realnega svet z virtualnim. Vse naštete dejavnosti motivirajo študente k delu in učenju in omogočajo ponavljanje in utrjevanje znanja na zabaven način. Za priznavanje dosežkov in prikaz napredka študentov so uporabne značke, ki jih študenti prejmejo na podlagi kriterijev, ki jih določi učitelj.
- UČNA ANALITIKA (poročila, ocene) – Moodle omogoča vpogled v različna poročila v spletni učilnici glede na opravljene aktivnosti študentov in glede na dostop študentov do spletne učilnice. Učitelj ima vpogled v dosežene kompetence študentov, dnevniški zapis študentov, poročilo o sodelovanju pri predmetu, zaključne dejavnosti. Poleg tega ima učitelj dostop do ocen vseh študentov, ki si jih lahko ogleda razvrščene po določenem študentu, predmetu ali aktivnosti.
Predmet lahko pripravimo na način, da študente vodi čez študijsko vsebino (pogojno odpiranje vsebin), opravljanje aktivnosti (zaključevanje aktivnosti) in preverjanje razumevanja pregledane vsebine, pri čemer študenti prejmejo sprotne povratne informacije in pogojno napredujejo po aktivnostih glede na uspešnost. Poleg tega lahko študentom nudimo pomoč in jih usmerjamo preko klepeta ali foruma, preko videkonferenčnih sistemov znotraj spletne učilnice ter drugih oblik podajanja povratnih informacij pri posamezni aktivnosti (npr. naloga, delavnica, slovar, podatkovna zbirka, wiki, kviz).
Znotraj predmeta lahko ustvarimo skupine študentov, ki tudi skupinsko opravljajo delo v spletni učilnici. Pripravimo jim lahko sodelovalne aktivnosti za komuniciranje (npr. forum, klepet), soustvarjanje gradiv (npr. wiki, slovar, podatkovna zbirka, forum), medvrstniško vrednotenje (npr. delavnica, slovar, forum, podatkovna zbirka), skupinsko oddajo nalog (npr. naloga) ipd.
Študenti lahko znotraj predmeta spremljajo lastno opravljeno delo, označujejo katere aktivnosti so že opravili oz. zaključili, z uporabo redovalnice in drugih poročil spremljajo lastni napredek in uspešnost opravljanja posameznih aktivnosti, ter na podlagi pridobljenih informacij organizirajo nadaljnjo delo in učenje.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje podpira različne strategije vrednotenja. V spletni učilnici lahko izvedemo končno vrednotenje znanja (npr. kviz, naloga), pri čemer učitelj ovrednoti in oceni znanje študentov. Pripravimo lahko tudi aktivnosti za samovrednotenje in medvrstniško vrednotenje (npr. delavnica, forum, slovar, podatkovna zbirka), vključimo pa lahko tudi krajše aktivnosti za sprotno preverjanje razumevanja študijske vsebine (npr. H5P, kviz, naloga).
Spletna učilnica nam generira različna poročila (npr. redovalnica, poročilo zaključenih aktivnosti, dnevniki, uspešnost reševanja posamezne aktivnosti), s pomočjo katerih lahko spremljamo napredek študentov, njihovo delo in uspešnost.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:

Spletna učilnica spodbuja tako diferenciacijo kot tudi personalizacijo, kar pa je tudi odvisno od sestave predmeta in aktivnosti, ki jih vključi učitelj. Predmet lahko pripravimo na način, da vsak študent v lastnem tempu rešuje aktivnosti in ob uspešnem opravljanju napreduje na naslednjo aktivnost ali sklop aktivnosti, ki pa so lahko manj ali bolj zahtevna (odvisno od uspešnosti študenta). Prav tako lahko znotraj predmeta pripravimo adaptivna gradiva, ki študente usmerja po študijskem gradivu glede na njegove odzive in/ali uspešnost reševanja. Aktivnosti lahko prilagodimo tudi posameznemu študentu, glede na njegove zmožnosti, na način da omogočimo dostop do aktivnosti le določenemu študentu.
Spletna učilnica spodbuja aktivno vključevanje študentov, saj jim omogoča samostojno reševanje aktivnosti, soustvarjanje gradiv z vrstniki, vrednotenje dela vrstnikov, prejemanje in podajanje povratne informacije vrstnikom in učitelju, sodelovalno komuniciranje in deljenje lastnih mnenj, idej in izkušenj, oddajanje nalog, spremljanje lastnega dela, preverjanje znanja, organiziranje dela in študija ipd.
Spletno učilnico lahko uporabimo tudi v podporo kombiniranega študija ter študija na daljavo. V spletno učilnico lahko dodamo študijska gradiva in aktivnosti, do katerih lahko študenti dostopajo neodvisno od časa in kraja, kar pomeni, da si lahko študenti do neke mere sami ogranizirajo delo in študij v spletni učilnici. Tako lahko študenti gradiva pregledajo pred prihodom na predavanja, vaje ali seminarje, ki jih izvedemo ali v živo ali kar na daljavo preko videosrečanja znotraj spletne učilnice. Študentom lahko podamo v reševanje aktivnosti tudi med izvedbo pedagoškega procesa z namenom motiviranja študentov, sodelovanja in/ali sprotnega preverjanja razumevanja študijske vsebine. Spletno učilnico lahko študenti uporabijo tudi po izvedbi pedagoškega procesa, kjer lahko dokončajo delo in/ali pregledajo dodatno literaturo, preverijo razumevanje vsebine ipd.
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Študenti lahko z uporabo spletne učilnice razvijejo tudi informacijsko in medijsko pismenost, saj imajo možnost ustvarjanja lastnih gradiv, kjer razložijo infromacije, jih analizirajo, obdelajo ipd. V spletni učilnici lahko tudi iščejo in izbirajo primerne in verodostojne vire v zbirki gradiv, ki jo je ustvaril učitelj ali sodelovalno študenti (npr. forum, slovar, podatkovna zbirka, wiki). Pri deljenju in uporabi dostopnih gradiv se lahko študenti naučijo tudi navajanja virov.
Z uporabo aktivnosti, kot so forum, klepet in sporočila, študenti razvijejo komunikacijske spretnosti, saj jim le te omogočajo komuniciranje z učitelji in vrstniki, podajanje lastnih mnenj, idej in izkušenj, deljenje lastnih gradiv ipd. Poleg komunikacijskih pa lahko študenti razvijejo tudi sodelovalne spretnosti, saj lahko sodelujejo pri diskusiji (npr. forum, klepet), soustvarjanju gradiv (npr. forum, slovar, podatkovna zbirka, wiki), medvrstniškem vrednotenju (npr. delavnica, forum, slovar, podatkovna zbirka, naloga) ipd.
Spletna učilnica pri opravljanju aktivnosti zabeleži ime študenta, kar študenta spodbudi k temu, da odda in ustvari primerne ter kvalitetne vsebine, pri uporabi gradiv upošteva avtorstvo, z vrstniki komunicira in sodeluje na prijazen način, sprejema in spoštuje mnenja drugih ipd.
Spletna učilnica v osnovi ni namenjena za reševanje problemov, omogoča pa beleženje postopka reševanja in predstavitev rezultatov z uporabo delavnice, wiki strani, podatkovne zbirke, foruma ipd.
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):
Orodje pa lahko spoznate bolj praktično tudi na delavnicah v živo, kjer se lahko z izbranimi vsebinami seznanite v neposrednem stiku v učilnici ali kot v podporo delu v spletnih delavnicah (obseg aktivnosti 4 ure v istem dnevu):
Pripravili smo spletne prilagojene delavnice, ki so visokošolskim učiteljem in sodelavcem UL s prijavo preko univerzitetnega uporabniškega imena in gesla neomejeno na voljo.
OSNOVNA UPORABA SPLETNIH UČILNIC MOODLE
Prijava v spletni tečaj: https://ucilnica.digitalna.uni-lj.si/course/view.php?id=263.
Na spletni delavnici Osnove uporabe spletne učilnice v Moodlu bodo udeleženci preko različnih aktivnosti in gradiv (npr. interaktivnih vodičev, predstavitev, pisnih navodil) spoznali osnove uporabe spletne učilnice v Moodlu ter se naučili, kako spletno učilnico smiselno uporabiti v pedagoškem procesu. Seznanili se bodo z Moodle aktivnostmi, kot npr. ustvarjanje nalog, strani, slovarjev, forumov, klepetov, kvizov in wikijev ter z dodajanjem virov, povezav, oznak ipd.
Napredovanje po vsebinah delavnice ni pogojeno z opravljanjem aktivnosti oz. je njihovo reševanje prostovoljno, zato po opravljenem izobraževanju udeleženci ne prejmejo potrdila o opravljenem izobraževanju.
NAPREDNA UPORABA SPLETNIH UČILNIC MOODLE
Prijava v spletni tečaj: https://ucilnica.digitalna.uni-lj.si/course/view.php?id=264
Na spletni delavnici Napredna uporaba spletne učilnice v Moodlu bodo udeleženci preko različnih aktivnosti in gradiv (npr. interaktivnih vodičev, predstavitev, pisnih navodil) spoznali napredne aktivnosti v spletni učilnici Moodle ter se naučili, kako spletno učilnico smiselno uporabiti v pedagoškem procesu. Seznanili se bodo z Moodle aktivnostmi, kot npr. delavnica, knjiga, kontrolni seznam, lekcija, podatkovna zbirka, odziv ter z ustvarjanjem interaktivnih gradiv z vtičnikom H5P. Spoznali bodo tudi možnosti spremljanja napredka študentov ob uporabi poročil ter redovalnice v spletni učilnici.
Napredovanje po vsebinah delavnice ni pogojeno z opravljanjem aktivnosti oz. je njihovo reševanje prostovoljno, zato po opravljenem izobraževanju udeleženci ne prejmejo potrdila o opravljenem izobraževanju.