Trello je spletno sodelovalno okolje za učinkovito razdelitev dela v skupinah, kategoriziranje, strukturiranje in organiziranje aktivnosti v skupini. Člani posamezne skupine ustvarjajo deske, na katerih lahko aktivnosti oz. teme razdelijo po karticah. Kartice lahko prosto premikajo po deski. Prav tako lahko nastavljajo časovne okvire aktivnosti in sezname opravil. Učitelj ima pregled nad delom skupine, ustvarja razprave in podaja povratne informacije, vsi pa lahko odgovore tudi všečkajo. Trello omogoča vključevanje spletnih aplikacij, ki se imenujejo PowerUps. Vključujejo razna spletna orodja za ustvarjanje gradiv, sodelovalno hkratno pisanje, učno analitiko in druge.
Orodje Trello je možno uporabiti v brezplačni različici, pri čemer moramo uporabniki (učitelji in študenti) ustvariti lastni uporabniški račun. V brezplačni različici lahko pripravimo največ 10 različnih desk, znotraj katerih lahko uporabimo neomejeno število kartic za organiziranje dela in študija. V aktivnosti lahko vključimo neomejeno število študentov in učiteljev, ki imajo uporabniški račun za orodje. V brezplačni različici imamo na razpolago tudi neomejen prostor za shranjevanje datotek, katerih velikost ne sme presegati 10MB.
Katere dodatne funkcionalnosti so nam omgočene s plačljivo verzijo orodja, si lahko ogledamo na spletni strani: https://trello.com/pricing.
Orodje lahko uporabimo v podporo sodelovalnemu učenju:
ORGANIZACIJA ŠTUDIJSKEGA PROCESA – S pomočjo orodja si lahko tako učitelji kot študenti organizirajo delo. Skupina študentov si lahko z uporabo orodja organizira delo v skupini, tako da si razdelijo delo, določijo časovni okvir za posamezno nalogo, shranjujejo vse potrebno študijsko gradivo ipd. Tako imajo vsi člani skupine dostop do informacij, ki so ključne za delo v skupini.
USTVARJANJE ŠTUDIJSKEGA GRADIVA – Učitelj lahko ustvari sodelovalno okolje, do katerega dostopajo vsi študenti. Na predavano vsebino lahko poda določene teme, vprašanja ipd., študenti lahko nanja odgovarjajo, dodajajo komentarje, vsebine, datoteke, slike, povezave ipd. Študenti skupno ustvarijo okolje s študijskim gradivom, do katerega lahko dostopajo kjerkoli in kadarkoli.
PROJEKTNO UČNO DELO – Študenti lahko Trello uporabijo za organiziranje projektnega dela in celoten potek od začetne ideje do končnega izdelka.
V nadaljevanju predstavljamo funkcionalnosti orodja po področjih, ki so obravnavana v Evropskem okvirju digitalnih kompetenc za učitelje (DigCompEdu) ter so razširjeno predstavljena v orodju za samorefleksijo digitalnih kompetenc SELFIE for teachers.
1. Področje strokovnega razvoja
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem dostop do novih informacij in nadgradnjo njihove pedagoške prakse. Prav tako orodja omogočajo interakcijo in sodelovanje tako s študenti kot tudi s sodelavci in zunanjimi sodelujočimi. Skozi orodja, ki podpirajo razvoj kompetenc s področja strokovnega razvoja, učitelji lahko nadgradijo svoj strokovni razvoj in podprejo skupno dobro na njihovi instituciji zaposlitve oz. strokovnem področju. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje omogoča dostop do spletnega repozitorija primerov oz. predlog, ki so jih avtorji javno objavili in omogočili, da jih kopiramo in uporabimo v svojem delovnem okolju. Predloge se nahajajo na https://trello.com/templates.
Orodje Trello ima pripravljen nabor že ustvarjenih gradiv oz. vodičev za uporabo orodja. Ti se nahajajo na povezavi https://trello.com/guide.
Orodje nam omogoča organizirano komuniciranje in sodelovanje med člani istega delovnega okolja. Vsi lahko dopolnjujejo aktivnosti, komentirajo opravila, dodelijo posamezna opravila med sodelavci ipd. Z integracijo kakšnega izmed dodatnih vtičnikov (npr. Slack) lahko med sodelujočimi še dodatno spodbudimo komunikacijo in deljenje oz. izmenjavo idej in znanj.
Orodje predstavlja prostor, kjer lahko vsi sodelujoči prispevajo svoje vsebine, jih delijo z drugimi ter jih dopolnjujejo. Vsebine so lahko v različnih formatih, Trello pa omogoča, da vse delimo na enem mestu. V primeru vključitve dodatnih vtičnikov, kot sta OneDrive, Google Drive ipd., je udeležencem omogočen dostop do spletnih repozitorijev, ki omogočajo sodelovalno ustvarjanje dokumentov, predstavitev, preglednic ipd.
2. Področje dela z digitalnimi viri:
Področje zajema orodja, ki učiteljem omogočajo učinkovito izbiro ustreznih študijskih virov ter zadoščajo njihovim potrebam in stilu poučevanja ter tudi študentom, ki jih poučujejo. Sem spadajo tudi orodja, ki jim omogočajo spreminjanje in prilagoditev obstoječih študijskih virov tako, da ustrezajo njihovim zahtevam, ali pa tudi orodja, ki omogočajo ustvarjanje novih študijskih virov. Ob tem spodbujajo odgovorno rabo in deljenje študijskih virov, ki nastajajo, z upoštevanjem občutljivih podatkov, etičnih načel in avtorskih pravic. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Orodje je v osnovi namenjeno izvedbi projektnega učnega dela, a ga lahko uporabimo tudi za ustvarjanje gradiv. Kadar govorimo o ustvarjanju gradiv, imamo v mislih predvsem interaktivne sodelovalne table, saj lahko študente spodbudimo, da si ali ogledajo gradivo, ki smo ga pripravili mi, ali pa jih pozovemo, da skupaj z nami ustvarijo gradivo v obliki Trello sodelovalne table in tako na enem mestu predstavimo različne vsebine. Učitelji ali študenti lahko s pomočjo orodja Trello npr. ustvarimo specifikacijo izdelka, ki je bil razvit; ustvarimo pregled člankov na določeno temo, zapišemo analizo knjige, ki smo jo prebrali; pripravimo interaktivni plakat z različnimi vsebinami ipd.
Vsebine, ki jih študenti ali učitelji dodajamo na sodelovalno tablo, lahko tudi naknadno urejamo in spreminjamo.
Orodje nam omogoča ustvarjanje zasebnih delovnih okolij, kamor se lahko pridružijo samo določene osebe (npr. študenti posameznega predmeta). S tem omogočimo, da so podatki o študentih in njihovemu delu omejeni na izbrano delovno okolje in tako zaščiteni pred splošno javnostjo.
3. Področje poučevanja in učenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo pedagoške prakse na različne načine. Glavna karakteristika teh orodij je, da omogočajo učitelju načrtovanje študijskega procesa, kjer so orodja uporabljena v podporo aktivnemu vključevanju študentov v avtentične študijske situacije ter na prehod iz na učitelja osredinjenega študijskega procesa na na študenta osredinjen študijski proces (npr. vpeljava sodelovalnega učenja, projektnega učnega dela, samoregulativnega učenja). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo z digitalnimi kompetencami področja:
Trello je vsestransko orodje, ki ga lahko uporabimo za različne načine poučevanja in učenja. V nadaljevanju predstavljamo nekaj idej:
Projektno učno delo – Študenti lahko Trello uporabijo za organiziranje projektnega dela (ustvarjanje zadolžitev, dodeljevanje zadolžitev študentom, ustvarjanje časovnice dela ipd.) in beleženje ter izvedbo celotnega poteka projekta – od začetne ideje do končnega izdelka.
Učenje z raziskovanjem – priprava pregleda akademske literature, kjer študenti na enem mestu dodajajo literaturo ter lastne zapiske in interpretacije prebrane literature. Študentom je omogočeno sodelovalno dopolnjevanje zapiskov, prilaganje različnih gradiv, komentiranje ter časovno organiziranje dela.
Viharjenje možganov – študenti lahko na enem mestu zbirajo ideje, si izmenjajo mnenja ter kritično komentirajo zbrane predloge.
Predstavitev vsebine – študenti lahko uporabijo orodje za predstavitev določene vsebine ali izdelka, saj lahko na sodelovalno tablo dodajo različne tipe vsebine in aktivnosti, preko katerih bodo gledalci oz. sodelujoči na tabli poglobljeno spoznali vsebino.
Orodje Trello omogoča učitelju vodenje na različne načine:
Organizacija dela in vsebin: S pomočjo orodja si lahko tako učitelji kot študenti organizirajo delo. Skupina študentov si lahko z orodjem organizira delo v skupini, tako da si razdelijo delo, določijo časovni okvir za posamezno nalogo, shranjujejo vse potrebno študijsko gradivo ipd. Tako imajo vsi člani skupine dostop do informacij, ki so ključne za delo v skupini.
Ustvarjanje študijskih vsebin – Učitelj lahko ustvari sodelovalno okolje, do katerega dostopajo vsi študenti. Na obravnavano vsebino lahko poda določene teme, vprašanja ipd., študenti lahko nanje odgovarjajo, dodajajo komentarje, vsebine, datoteke, slike, povezave ipd.
V obeh primerih je tako učitelju omogočeno spremljanje in vodenje študentov skozi pripravljene aktivnosti. S pomočjo informacij, ki nam jih ponuja orodje, lahko študentom zagotavljamo pravočasne povratne informacije ter po potrebi prilagodimo svoje poučevanje potrebam študentov.
Orodje omogoča pripravo številnih aktivnosti, ki podpirajo sodelovanje med študenti. Možnost postavitve odprtega vprašanja lahko ob ustrezno načrtovani aktivnosti spodbudi študente, da med seboj sodelujejo, zbirajo ideje ter izražajo svoja mnenja. Vse to lahko pelje h konstruktivni razpravi, preko katere študenti usvajajo veščine sodelovanja, kritičnega komentiranja in argumentiranja (npr. v okviru projektnega učnega dela lahko študenti sami uporabijo orodje Trello za zbiranje idej v fazi iniciative in ustvarjanja idejne skice projekta, pozneje tudi v fazi priprave in dokumentacije rešitev).
Orodje nam omogoča ustvarjanje aktivnosti, s katerimi študenti sami preverijo svoje znanje ter glede na povratne informacije organizirajo nadaljnje delo in študij (npr. ogled gradiv). Poleg tega, lahko učitelji študente pozovemo k sodelovanju na tabli, kjer so zanje pripravljene aktivnosti samoregulativnega učenja.
4. Področje vrednotenja
Področje zajema orodja, ki omogočajo nadgradnjo obstoječih strategij vrednotenja ter omogočajo ustvarjanje novih in inovativnih načinov spremljanja znanja med študenti. Orodja učitelju omogočajo zbiranje podatkov z namenom boljše podpore in vrednotenja znanja študentov ter za omogočanje refleksije lastnega poučevanja in prilagajanje poučevanja glede na informacije o napredku študentov. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem vrednotenja:
Orodje omogoča opisno vrednotenje v obliki komentarjev na oddane izdelke. Komentiranje je omogočeno tako učitelju kot tudi študentom. Učitelji lahko zasnujemo aktivnosti tako, da mi ovrednotimo delo študentov, omogočimo študentom kritično komentiranje oz. vrednotenje rezultatov vrstnikov ali pa pripravimo aktivnosti, ki omogočajo samovrednotenje.
Učitelji imamo v orodju pregled nad aktivnostjo študentov ter vsemi prispevki, ki jih posamezni študent v okolje doda (sproti spremljamo nastajanje table). Na podlagi teh podatkov lahko pripravimo analize in po potrebi prilagodimo svoje poučevanje.
5. Področje opolnomočenja študentov
Področje zajema orodja, ki omogočajo učiteljem ustvarjanje inovativnih študijskih situacij preko aktivnega vključevanja študentov. Orodja omogočajo tudi lažjo personalizacijo učenja glede na nivoje doseganja znanja med študenti, njihove interese in potrebe. Orodja spodbujajo vključevanje vseh študentov, tudi študentov s posebnim statusom. Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki sovpadajo s področjem opolnomočenja študentov:
Učitelj lahko izbira med različnimi predlogami pri ustvarjanju sodelovalne table. Vsako tablo lahko do določene mere vizualno prilagodimo (npr. barva ozadja) za študente s posebnimi potrebami. K vsaki aktivnosti, ki jo pripravimo (tj. kartice), lahko dodamo podporne datoteke različnih formatov in tako študentom s posebnimi potrebami zagotovimo več različnih možnosti pregleda vsebine. Poleg tega orodje omogoča sodelovanje študentov v lastnem tempu in času, kar je še posebaj dobrodošlo pri študentih s primankljaji na različnih področjih.
Spodbujanje diferenciacije in personalizacije je odvisno od aktivnosti, ki jih zastavi učitelj. Orodje ne ponuja funkcionalnosti, ki bi že v osnovi omogočale personalizacijo in diferenciacijo.
Orodje je že v osnovi preko sodelovalnega dodajanja aktivnosti namenjeno spodbujanju interakcije in aktivnemu vključevanju študentov v obravnavo vsebine. Nekaj dodatnih možnosti aktivnega vključevanja študentov se študentom odpira tudi preko možnosti komentiranja posameznih aktivnosti ter preko dodajanja dodatnih vtičnikov, ki spodbujajo aktivno sodelovanje in delo.
Orodje je še posebej primerno pri izvajanju kombiniranega študija, hibridnega študija ali študija na daljavo. Študenti lahko ne glede na lokacijo in čas dostopajo do sodelovalnih tabel in dopolnjujejo oz. opravljajo svoje obveznosti. V času študija na daljavo so se na okolju pojavili različni primeri predlog za uporabo Trella v podporo izvedbi omenjenih načinov študija (npr. uporaba Trella kot sodelovalno učno okolje).
6. Področje spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc pri študentih
Področje zajema orodja, ki učitelju omogočajo spodbujanje razvoja digitalnih kompetenc med študenti (npr. študente z orodjem spodbudimo k razvoju informacijske in medijske pismenosti, sodelovanju in komunikaciji, ustvarjanju digitalnih vsebin, odgovorni rabi orodij ter reševanju problemskih situacij). Pri pregledu orodja podajamo odgovore na vprašanja, ki spodbujajo razvoj digitalnih kompetenc pri študentih:
Študenti se preko uporabe orodja naučijo iskanja po gradivih, ki so objavljena, ter presoje o gradivih, ki so zanje aktualna. Spoznajo tudi vidik organiziranja gradiv na sodelovalni tabli v smiselno povezane sezname.
Orodje Trello je že v osnovni namenjeno spodbujanju interakcije in sodelovanja med učiteljem in študenti in med študenti samimi. Preko uporabe orodja študenti spoznajo razvoj komunikacije v digitalnem okolju ter možnosti deljenja informacij z vrstniki in učiteljem.
Kot že omenjeno pri vidiku inovativnega poučevanja z uporabo orodja Trello, lahko učitelji z orodjem organiziramo ustvarjanje interaktivnih sodelovalnih tabel (npr. v obliki plakatov, projektne dokumentacije, specifikacije izdelkov, predstavitve vsebine z več vidikov ipd.).
Študenti so prijavljeni v zasebno okolje s svojimi uporabniškimi podatki. Zato so zabeleženi tudi vsi komentarji in aktivnosti, ki jih izvajajo. S tem lahko pri študentih spodbudimo zavedanje osnovnih pravil komunikacije v spletnih orodjih z namenom zaščite sebe in drugih, ki so soudeleženi v komunikaciji.
Orodje v osnovni ni namenjeno reševanju problemov, ampak omogoča študentom prostor, kjer lahko zbirajo ideje in mnenja glede priprave rešitev za zastavljeni problem ter jim omogoča časovno organizacijo reševanja problema in ob koncu tudi samo predstavitev rešitve problema na skupnem okolju.
Orodje lahko spoznate na naslednjih spletnih delavnicah, ki zajemajo širšo predstavitev izbranih vsebin (obseg aktivnosti 16 ur, v času 21 dni odprtosti delavnice):
Bolj fokusirano na določeno temo pa lahko orodje spoznate v naslednjih spletnih delavnicah, ki osredotočeno predstavljajo posamezne segmente izbranih vsebin intenzivnih spletnih delavnic (obseg aktivnosti 8 ur, v času 7 dni odprtosti delavnice):
Orodje pa lahko spoznate bolj praktično tudi na delavnicah v živo, kjer se lahko z izbranimi vsebinami seznanite v neposrednem stiku v učilnici ali kot v podporo delu v spletnih delavnicah (obseg aktivnosti 4 ure v istem dnevu):